بررسی اثرعصاره هیدروالکلی سماق (Rhus coriaria L.) بر بروز یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش های صحرایی نرگنادکتومی شده

چکیده:
مقدمه
توان یادگیری و قدرت حافظه از ویژگی های بارز انسان است و کاهش هورمون های جنسی در پیری و عوارض داروهای شیمیایی ازجمله عواملی هستند که می توانند اختلالاتی را در روند حافظه و یادگیری ایجاد نمایند. در این پژوهش اثر تزریق داخل صفاقی سماق بر بروز یادگیری اجتنابی غیرفعال موش صحرایی گنادکتومی شده نژاد ویستار مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این روش بررسی تجربی تعداد 32 موش صحرایی بالغ نر نژاد ویستار با وزن 20 230 در چهار گروه (هرگروه 8 سر موش): سالم دریافت کننده حلال عصاره دی متیل سولفو اکسید (DMSO)، گنادکتومی دریافت کننده DMSO و دوزهای 50 و 25 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره سماق قرار گرفتند. برای گنادکتومی کردن، موش ها با تزریق درون صفاقی کتامین 75 میلی گرم بر کیلوگرم و زایلازین 10 میلی گرم بر کیلوگرم بی هوش و تحت عمل جراحی گنادها خارج شدند و پس از 15 روز دوره بهبودی، مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمون یادگیری اجتنابی غیرفعال توسط دستگاه شاتل باکس پس از انجام تیمارهای موردنظر برای همه گروه ها با شرایط یکسان انجام شد. تمامی تیمارها به صورت داخل صفاقی و نیم ساعت قبل از آزمون در روز دوم انجام می گرفت (بررسی بروز). داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
یافته های این تحقیق نشان داد که گروه گنادکتومی دریافت کننده حلال عصاره یا DMSO، 3/0 سی سی کاهش معنی داری را در تاخیر در ورود به اتاق تاریک نسبت به گروه سالم دریافت کننده DMSO نشان می دهد(05/0P<) (001/0p<). از طرفی گروه های دریافت کننده عصاره با دوز 50 و 25 میلی گرم بر کیلوگرم به ترتیب افزایش معنی داری را در تاخیر در ورود به اتاق تاریک نسبت به گروه گنادکتومی دریافت کننده DMSO نشان دادند (().
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که گنادکتومی سبب کاهش بروز یادگیری اجتنابی غیرفعال می شود و در موش های گنادکتومی شده عصاره هیدروالکلی سماق سبب افزایش بروز یادگیری اجتنابی غیرفعال می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!