بهینه سازی پروتئین هیدرولیز شده با فعالیت آنتی اکسیدانی از امعاء و احشاء ماهی تن زردباله (Thunnus albacares) با آنزیم پروتامکس

چکیده:
سابقه و هدف
پپتیدهای زیست فعال موجود در پروتئین هیدرولیز شده منجر به فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی در این پروتئین ها شده است. ضایعات غذایی، به عنوان یک ماده بالقوه برای تولید پپتیدهای زیست فعال استفاده می شود. هدف از این مطالعه، تولید پروتئین هیدرولیز شده از امعاء و احشاء تن زردباله در شرایط بهینه با بررسی خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد.
مواد و روش ها
بعد از تهیه امعاء و احشاء تن زردباله بهینه سازی تولید پروتئین هیدرولیز شده با تاکید بر خاصیت آنتی اکسیدانی آن با استفاده از روش سطح پاسخ بر پایه طرح مرکب مرکزی انجام گرفت. جهت بهینه سازی چهار فاکتور pH، درجه حرارت، زمان واکنش و نسبت آنزیم به سوبسترا به کار گرفته شدند. طول زنجیره پپتیدی و خواص آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیز شده با استفاده از اندازه گیری فعالیت مهار رادیکال های آزاد و آزمون قدرت احیاءکنندگی اندازه گیری شدند.
یافته ها
تاثیر هر یک از متغیرهای pH، درجه حرارت، زمان واکنش و نسبت آنزیم به سوبسترا بر میزان خاصیت آنتی اکسیدانی و طول زنجیره پپتیدی معنی دار بود ( 05/0p<). با این وجود هیچ ارتباط مستقیمی بین این دو پارامتر وجود نداشت. بالا بودن ضریب همبستگی 982/0 (خاصیت آنتی اکسیدانی) و 967/0 (طول زنجیره پپتیدی) حاکی از توانایی خوب مدل در پیش بینی شرایط واکنش بود. با توجه به نتایج، تیمار بهینه دارای فعالیت مهار رادیکال های آزاد DPPH 43/81، قدرت کاهندگی آهن 1/0 و طول زنجیره پپتیدی 98/2 است (ران 10).
نتیجه گیری
در ارتباط با پارامتر فعالیت آنتی اکسیدانی آنچه که مهم ترین نقش را ایفا می کند ویژگی های ذاتی پروتئین هیدرولیز شده می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!