بررسی مقایسه ای اختلالات کارکرد جنسی در زنان مبتلا به سرطان پستان:گزارش مورد-شاهدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است می تواند اثرات عمیقی بر کارکردهای مختلف زنان در زندگی داشته باشد. کاهش استروژن و آندروژن ها باعث مشکلات متعددی در مسایل جنسی می شود. افسردگی نیز در این بیماران عاملی برای کاهش تمایلات جنسی می باشد. در مطالعه حاضر مقایسه اختلال کارکرد جنسی در بیماران مبتلا به سرطان پستان و افراد سالم در شهر مشهد انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه مورد-شاهدی از تیرماه 1390 تا تیرماه 1392 در بیمارستانهای امید، امام رضا (ع) و قائم (عج) و مرکز درمانی رضا انجام شد. تعداد 245 زن مبتلابه سرطان پستان بر اساس چک لیست انتخاب واحد پژوهش وارد این مطالعه شدند. تمامی بیماران پس از پایان درمان تحت پیگیری و دارای پرونده درمانی بودند، همچنین برای نتایج بهتر پرسشنامه ها توسط 126 زن سالم که از نظر سنی و سایر موارد با گروه بیماران، همخوانی داشتند تکمیل شد. افراد فرم پرسشنامه عملکرد جنسی (FSFI) را ازطریق پرسشگری مستقل و با رعایت اصول اخلاق پزشکی تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون های آماری، بررسی گردید.
یافته ها
این مطالعه در بیماران 50-20 سال به طور عمده در سنین 45-35 سال قرار داشتند. (51/8%) متوسط سن 41/44 سال با انحراف معیار 5/87 سال بود. بیشترین اختلال در میل جنسی (57/6%) و اختلال در رطوبت مهبلی (53/1%)، تهییج جنسی (48/2%)، ارگاسم (44/1%)، درد هنگام مقاربت (52/2%) در بیماران مبتلا به سرطان پستان مشاهده شد (0/001P<). در دو گروه رضایتمندی جنسی (0/262P=) تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری
مشکلات جنسی دربیماران مبتلا به سرطان پستان نسبت به افراد سالم معمول تر می باشد. دیس فانکشن در ارگاسم و درد حین نزدیکی و کاهش رطوبت واژینال و اختلال در میل جنسی و تحریک جنسی در بیماران مبتلا به سرطان پستان شایعتر است..نتایج این مطالعه در مورد مشکلات جنسی باید در اختیار بیماران و پزشکان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!