بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و انتشار ژن Vietnamese extended-spectrum- β lactamase (VEB-1) در ایزوله های اسینتوباکتر بومانی جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1392 تا 1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اسینتوباکتر بومانی از پاتوژن هایی است که در بیمارستان ها گسترش زیادی دارند. این باکتری قادر است مکانیسم های مقاومت مختلفی را داشته باشد. سویه های مقاوم به چند داروی آن مشکلات درمانی در جهان ایجاد نموده است. هدف از این مطالعه تعیین حساسیت ضدمیکروبی و ارزیابی وجود ژن VEB-1 در نمونه های بالینی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی روی 124 ایزوله اسینتوباکتر جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1392-1393 انجام پذیرفت. تعیین هویت باکتری ها در سطح گونه با استفاده از تست های بیوشیمیایی استاندارد و تایید ایزوله ها با کیت Microgen (GNA) انجام شد. حساسیت آنتی بیوتیکی روی 17 آنتی بیوتیک طبق روش استاندارد و بر اساس معیار CLSI انجام پذیرفت. مقاومت به سه یا بیش از سه کلاس از آنتی بیوتیک ها مقاومت چند دارویی تعریف گردید. برای شناسایی و تکثیر ژن VEB-1 از روش PCR استفاده گردید.
نتایج
بیشترین مقاومت به سفتازیدیم، سفتریاکسون و سفوتاکسیم بود. همه ایزوله ها مقاوم به چند دارو و حساس به پلی میکسین، کلیستین و بودند. ژن VEB-1 در 32 نمونه (8/25 درصد) مثبت بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان ایزوله های مقاوم به چند دارو بالا می باشد. ژن VEB-1 که تولید کننده آنزیم های بتا لاکتا ماز وسیع الطیف بوده و باعث غیرفعال شدن سفالوسپورین های نسل سوم می شود، در بیش از 25 درصد نمونه ها مثبت بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
383 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!