اثر استنشاق اسانس گل یاس بر سطح برخی پارامترهای فیزیولوژیک در بیماران قبل از عمل لاپاراتومی در بخش های جراحی عمومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جراحی یکی از پرکاربردترین روش های درمانی در بیماری هاست. از مهمترین وظایف تیم پزشکی و پرستاری کاهش اضطراب بیماران و به دنبال آن کاهش تغییرات علائم حیاتی در آنان می باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر استنشاق اسانس گل یاس بر پارامترهای فیزیولوژیک بیماران قبل از جراحی لاپاراتومی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه کار آزمایی بالینی تصادفی شاهد دار بود که بر روی84 بیمار کاندید جراحی لاپاراتومی، در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. گروه مداخله 2 قطره اسانس گل یاس و گروه کنترل 2 قطره آب مقطر که بر روی یقه پیراهن بیماران ریخته شد را به مدت 1 ساعت استنشاق نمودند. قبل و بعد از مداخله متغیرهای فیزیولوژیک شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، نبض و تعداد تنفس نمونه ها اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن در گروه مداخله 73/12±52/35 و در گروه کنترل 39/13±26/36 بود.میانگین پارامترهای فیزیولوژیک دو گروه در مرحله قبل از مداخله تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت اما بعد از استنشاق عصاره گل یاس متغیر های فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، نبض و تنفس نسبت به قبل از مداخله از نظر آماری تفاوت معنی داری داشتند (0001/0> P) و این تفاوت بین دو گروه مداخله و کنترل نیز معنی دار بود (0001/0> P).
نتیجه گیری
پارامترهای فیزیولوژیک در گروه مداخله بطور معناداری پس از استنشاق اسانس گل یاس در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته است و از ایجاد تغییرات ناگهانی و شدید در بیماران منتظر عمل جراحی جلوگیری کرده است، بنابراین استنشاق اسانس گل یاس احتمالا از عوامل کاهش اضطراب و بالطبع از عوامل جلوگیری کننده از تغییرات شدید پارامترهای فیزیولوژیکی در بیماران می باشد و مصرف آن می تواند در موقعیت های بالینی پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!