الگوی برنامه ی درسی پست مدرن و کاربرد آن در نظام آموزش پرستاری ایران (طراحی و ارزشیابی الگو)

پیام:
چکیده:
مقدمه
نواقص برنامه ی درسی سنتی و ناتوانی آن در برآورده ساختن نیازهای واقعی دانشجویان، موجب توجه هر چه بیشتر برنامه ریزان درسی به الگوهای جدیدتر برنامه ی درسی شده است یکی از این رویکردهایی که می تواند آموزش پرستاری را متحول کند و کیفیت آن را ارتقاءدهد، الگوی برنامه ی درسی پست مدرن است. با توجه به اهمیت این رویکرد، مقاله حاضر با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی برنامه ی درسی پست مدرن در آموزش پرستاری ایران انجام شده است.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی است. بر این اساس ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه ی درسی پست مدرن با تاکید بر نظام آموزش پرستاری ایران در قالب عناصر برنامه ی درسی(هدف، محتوا، روش های یاددهی و یادگیری، محیط یادگیری، یادگیرنده و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه ریزی درسی استفاده شد. به این منظور پرسشنامه ای محقق ساخته در اختیار 214 نفر از متخصصان برنامه ی درسی که به روش تصادفی به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شده اند قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی(آزمون خی دو و فیشر)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در نتیجه این پژوهش، الگوی برنامه ی درسی پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری طراحی گردید. یافته های دیگر تحقیق نشان داد که بیش از 82 درصد از متخصصان برنامه ریزی درسی، عناصر الگوی پیشنهادی را در سطح مطلوب ارزشیابی کرده اند ولی تنها 34 درصد از آنها ویژگی های اهداف را مطلوب دانسته اند. همچنین بین دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی این الگو تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (05/0
نتیجه گیری
نتایج یافته ها نشان داد که الگوی طراحی شده بر مبنای رویکرد پست مدرن به منظور کاربرد در نظام آموزش پرستاری ایران با توجه به نظر متخصصان برنامه ریزی درسی مطلوب ارزشیابی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1752557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!