تاثیر بارگیری کوتاه مدت نانو ذره سلنیوم و تمرین وامانده ساز بر شاخص های اکسایشی در عضله رت های نر

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رادیکال های آزاد نقش مهمی در توسعه بسیاری از بیماری ها دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بارگیری کوتاه مدت نانوذره سلنیوم و تمرین وامانده ساز بر شاخص های اکسایشی در عضله رت های نر بود.
مواد و روش کار
طی یک مطالعه تجربی تعداد 36 سر رت ویستار دوماهه (8±200 گرم) به طور تصادفی به چهار گروه کنترل (12 رت)، نانوسلنیم (12 رت)، تمرین (6 رت) و نانو سلنیوم – تمرین (6 رت) تقسیم شدند. بارگیری نانوسلنیم (1/0 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز) به روش تزریق داخل صفاقی طی 14 روز در گروه های دو و چهار انجام گرفت. سپس از گروه های یک و دو 6 رت انتخاب شده و در حالت استراحت از آن ها نمونه برداری به عمل آمد. گروه های سه و چهار به مدت دو ماه به فعالیت پرداختند. در پایان دوره از گروه های یک و دو در حالت استراحت، و از گروه های سه و چهار بلافاصله پس از آخرین جلسه تمرین نمونه برداری به عمل آمد. در انتها به منظور بررسی تغییرات متغیرها از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه (05/0P<) با استفاده از نرم افزار SPSS21 استفاده گردید.
یافته ها
آزمون تی افزایش معنی دار ظرفیت آنتی اکسیدانتی تام و کاهش قابل توجه مالون دی آلدئید را در گروه مکمل نسبت به گروه کنترل را پس از دو هفته مکمل سازی نشان داد. اما تفاوت معنی داری در گلوتاتیون پراکسیداز مشاهده نشد. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه افزایش معنی دار گلوتاتیون پراکسیداز و ظرفیت آنتی اکسیدانتی تام در گروه مکمل نسبت به کنترل و افزایش معنی دار گلوتاتیون پراکسیداز و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و کاهش قابل توجه مالون دی آلدئید را در گروه چهارم نسبت به گروه سوم نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد بارگیری مکمل نانوسلنیوم از میزان استرس اکسایشی ناشی از فعالیت وامانده ساز، کاسته و سیستم آنتی اکسیدانی بدن را تقویت نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 497
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!