تیمار اسپرم با ترکیبات موثر بر کروماتین در روند تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم در گوسفند

چکیده:
با توجه به میزان پایین اتساع و تراکم زدایی کروماتین اسپرم گوسفند در فرآیند تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم به داخل تخمک (ICSI) و متعاقبا کاهش شکل گیری پیش هسته ی (پرونوکلئوس) نر و لقاح طبیعی،‏ در مطالعه ی حاضر تاثیر برخی تیمارهای موثر بر روند تراکم زدایی اسپرم قبل از تزریق،‏ در شکل گیری پیش هسته ی نر و همچنین میزان فعال سازی تخمک در طی روند ICSI مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه گروه های آزمایشی متشکل از: 1) تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (گروه کنترل) 2) تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم تیمار شده با گلوتاتیون و هپارین (گروه GSH+Hep) ،‏ 3) تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم تیمار شده با گلوتاتیون و هپارین به همراه تزریق داخل سیتوپلاسمی گلوتاتیون (گروه GSH+Hep+inj.GSH) ،‏ 4) تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم تیمار شده با گلوتاتیون و هپارین به همراه تزریق داخل سیتوپلاسمی عصاره ی اسپرم (SE) ،‏ بودند. به دنبال ICSI تخمک ها توسط یونومایسین و 6-دی متیل آمینو پورین (Io+6-DMAP) فعال شده و پس از 16 ساعت به منظور بررسی شکل گیری پیش هسته ی نر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بیانگر بالاتر بودن میزان شکل گیری پیش هسته ی نر در گروه GSH+Hep+inj.GSH در قیاس با سایر گروه ها بود (001 /0>P) . از حیث میزان فعال سازی تخمک نیز،‏ گروه GSH+Hep نسبت به سایر گروه ها بیشترین درصد تخمک های فعال شده را به خود اختصاص داد (05 /0>P) . در مجموع تیمار اسپرم با GSH+Hep به همراه تزریق GSH تاثیر به سزایی در شکل گیری پیش هسته ی نر در گونه ی گوسفند داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!