مقایسه روش های عددی و تحلیلی در تحلیل دینامیکی سدهای خاکی (مطالعه موردی: سد خاکی بالارود)

چکیده:
با توجه به توسعه مدل های رفتاری و روش های عددی پیشرفته و دقت آنها، مقایسه ای بین نتایج روش های تحلیلی و عددی تحلیل دینامیکی سدهای خاکی ضروری به نظر می رسد. ابتدا نتایج روش های سید – مکدیسی، سارما و سارما – آمبراسیس برای یک مدل همگن با نتایج تحلیل دینامیکی ترکیب QUAKE/W و SLOPE/W در دو حالت الاستیک خطی و معادل خطی مقایسه شده است. همچنین برنامه خاصی برای محاسبه تغییر شکل ها بر اساس روش انتگرالگیری دوگانه نیومارک نوشته شد. بررسی ها نشان داد که به دلیل استفاده از مدل رفتاری خطی، که با رفتار خاک تفاوت داشته، شتاب بحرانی پیش بینی شده در روش های تحلیلی، با واقعیت تفاوت داشته و منجر به طرح دست بالا می گردد. با دقیق تر شدن مدل رفتاری جواب ها دقیق تر می شود.در سد همگن شکل گوه ها و شتاب بحرانی آنها با روش های تحلیلی متفاوت است.(45% شتاب ثقل برای روش آمبراسیس- سارما در مقابل 26% برای روش خطی برای گوه ای به عمق 6/0 ارتفاع سد). لذا باید از روش های عددی با مدل های رفتاری دقیق تر استفاده گردد. در روش توسعه داده شده پس از محاسبه شتاب ها با روش اجزاء محدود و مدل های رفتاری نوین، متوسط شتاب گوه انتخابی انتگرالگیری شده تا جابجایی آن محاسبه گردد. دیده شد که روش های رایج دست بالا هستند. همچنین شکل گوه غیرواقعی بوده و از هسته رد میشود. در حالیکه گوه های بحرانی از پوسته پایین دست می گذرند. جابجایی های ماندگار برای گوه ای با عمق 6/0 ارتفاع سد در روش توسعه داده شده 3 سانتیمتر و در روش سارما صفر به دست آمد. سد خاکی بالارود با روش جدید تحلیل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1753848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!