بررسی اثر لوتیروکسین بر خونریزی رحمی در زنان با عملکرد طبیعی تیروئید

چکیده:
زمینه
کم کاری و پرکاری تیروئید از علل شناخته شده DUB (dysfunctional uterine bleeding) می باشند که به صورت بی نظمی های قاعدگی بروز می کنند. با توجه به تاثیر هورمون های تیروئید بر قاعدگی، مصرف لوتیروکسین در زنان یوتیروئید ممکن است بر DUB تاثیر داشته باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی مداخله ای، دو سوکور، کنترل شده با پلاسبو، 120 زن 35 تا 55 ساله مبتلا به DUB که فاقد علل ارگانیک بودند و عملکرد تیروئید طبیعی داشتند و قرص جلوگیری از بارداری برای کنترل DUB مصرف می کردند، به طور تصادفی به دو گروه 60 نفره تقسیم شدند. در گروه مداخله قرص لووتیروکسین 1/0 میلی گرم روزانه و در گروه کنترل دارونما به مدت سه ماه تجویز شد و بعد از سه ماه مقایسه بین دو گروه، به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با استقاده از آزمون های آماری paired t test و t test student و تحلیل کوواریانس آنالیز اطلاعات انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه میزان بهبودی همه انواع الگوهای اختلالات قاعدگی به ترتیب در گروه مداخله و کنترل 48 (80 درصد) و 51 (85 درصد) بود که تفاوت معناداری بین میزان بهبودی در دو گروه نسبت به پیش از درمان وجود نداشت (47/0=p). گرچه مقایسه میزان بهبودی بر اساس انواع مختلف الگوهای قاعدگی در دو گروه نشان داد که در زیر گروه متروراژی میزان بهبودی در گروه مداخله بیشتر بوده است (100 درصد). بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس، بهبودی معناداری در میانگین متغیرهای مدت زمان خونریزی، فاصله بین قاعدگی ها و تعداد پد مورد استفاده در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (006/0=p و 352/4=F).
نتیجه گیری
مصرف لوتیروکسین می تواند موجب تنظیم قاعدگی در زنان یوتیرویید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1754164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!