بررسی وضعیت قبل و بعد داروخانه های برون سپاری شده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1393: یک گزارش کوتاه

چکیده:
زمینه و هدف
برون سپاری به عنوان یکی از مفاهیم استراتژیک برای بهبود کیفیت خدمت رسانی و کاهش هزینه ها، به ویژه در بخش های سودآوری نظیر داروخانه ها، مطرح می باشد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت قبل و بعد داروخانه های برون سپاری شده دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی که از دیدگاه بخش دولتی در سال 1393 انجام شد، 9 شاخص نهایی با استفاده از مطالعات قبلی و تکنیک دلفی جهت بررسی وضعیت برون سپاری استخراج گردید. تمامی داروخانه های برون سپاری شده شامل 5 داروخانه در محدوده زمانی سال های 91-1389 از نظر شاخص های اقتصادی، دسترسی به خدمات و شاخص های کیفیت مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به صورت آمارهای توصیفی (تعداد و درصد) گزارش گردید.
یافته ها
پس از برون سپاری، در تمامی داروخانه ها به غیر از یک مورد، میزان زیان برای بخش دولتی کاهش، میزان سود و تعداد پرسنل افزایش داشته است. تعداد مراجعین پس از واگذاری برای تمامی واحدها افزایش یافته است. همچنین میزان رضایت بیمار در داروخانه های برون سپاری شده به صورت میانگین 2/73% و میزان رضایت کارفرما از پیمانکار 60% به دست آمد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه واگذاری خدمات سلامت به صورت استیجاری برای داروخانه ها به عنوان یک استراتژی موفق اثربخش بوده است؛ به نحوی که اکثر واحدها با افزایش سود و ارتقاء شاخص های دسترسی همراه بوده اند. توصیه می شود مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت، مکانیسم برون سپاری را به عنوان یک راهکار اصلاحی در نظام سلامت مورد توجه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
691 تا 700
لینک کوتاه:
magiran.com/p1755981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!