ماهی آب شیرین، منبع غذایی مورد استفاده توسط ساکنان محوطه ی عصر آهن گوهرتپه مازندران

چکیده:
آنالیز ایزوتوپ های پایدار جهت بازسازی و تفسیر رژیم های غذایی گذشتگان، روی کربن و نیتروژن موجود در عناصر اسکلتی (اعم از استخوان و دندان) تمرکز یافته و پیش بینی های صحیحی را از این موضوع مهم (دیرینه تغذیه شناسی) به دست می دهد؛ زیرا به طور طبیعی این نسبت ها بین طبقات معین انواع مواد غذایی فرق می کند. ماهی آب شیرین، نقش مهمی در رژیم غذایی گذشتگان داشته و مدارک مربوط به مصرف آن با شیوه های گوناگونی قابل بازیافت است. یکی از این موارد، آنالیز ایزوتوپی است. تنوع ایزوتوپی کربن در محیط های آب شیرین بسیار گسترده است. این تنوع بر موجودات زنده ی چنین اکوسیستم هایی حکم فرما است، حتی اگر این اکوسیستم ها از نظر جغرافیایی به هم نزدیک باشد. اما گوناگونی سطوح ایزوتوپ نیتروژن 15 در تمام جهان، برای ماهی آب شیرین تقریبا یکسان است. شایان ذکر است که هم پوشانی در سطوح ایزوتوپی کربن 13 بین ماهی آب شیرین و منابع خشکی (زمینی) وجود دارد. آنالیز ایزوتوپ های پایدار کربن و نیتروژن در تفسیر رژیم های غذایی کاربرد دارد؛ چراکه تفاوت های ایزوتوپی موجود در مواد غذایی به استخوان های افرادی که این غذاها را مصرف می کنند، منتقل شده و بررسی نسبت ایزوتوپ های این عناصر در استخوان ها، می تواند نوع غذایی را که افراد مصرف می کردند، مشخص نماید. این مقاله با استفاده از آنالیز ایزوتوپ های پایدار کربن و نیتروژن کلاژن دندانی 12 اسکلت انسانی، مربوط به قبرستان عصر آهن محوطه ی باستانی گوهرتپه در شرق استان مازندران، واقع در ساحل جنوبی دریای خزر، فرض وجود ماهی آب شیرین را در رژیم غذایی ساکنان محوطه ی گوهرتپه بررسی کرده و تا حدودی فرضیه ی مصرف ماهی آب شیرین در رژیم غذایی ساکنین گوهرتپه را تایید کرد؛ هرچند اثبات بهتر این موضوع، به آنالیز ایزوتوپی موجودات زنده در محیط های آب شیرین آن منطقه، وابسته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!