تحلیل تاثیر زمین سیما در شکل گیری، پراکنش و افول استقرارهای دوره ی اشکانی شهرستان تویسرکان مبتنی بر بررسی باستان شناختی

چکیده:
تحلیل الگوهای استقراری باستان شناختی، از مهم ترین روش های مرسوم برای شناخت تغییرات فرهنگی و زیست محیط فرهنگی در ادوار مختلف است. بررسی و شناسایی دشت ها، دره ها و مناطق مختلف با چنین رویکردی، قطعا نتایجی را دربردارند که در کنار یکدیگر، می تواند اطلاعات جامعی از چگونگی حضور و پراکنش استقرارهای جوامع مختلف ارائه دهند. دشت های دامنه های رشته کوه الوند، به طور اخص دشت مرتفع میان کوهی تویسرکان، از جمله مناطقی است که همواره مورد توجه جوامع انسانی بوده و از پتانسیل بالایی جهت مکان گزینی استقرارگاه های ادوار مختلف برخوردار بوده است. در زمستان 1391، طرح پژوهشی «بررسی، شناسایی، مستندنگاری تکمیلی و ثبت آثار باستانی شهرستان تویسرکان»، با هدف شناسایی و ثبت محوطه های باستانی و آثار تاریخی شهرستان تویسرکان انجام پذیرفت. برآیند بررسی، دربردارنده ی 44 محوطه از دوره ی مس وسنگ تا ادوار متاخر اسلامی است؛ از این میان، 25 محوطه دارای آثار دوره ی اشکانی هستند که نشان از گیرش معنادار و گسترش استقرارها در دامنه ی غربی الوند در این دوره بوده است. آثار دوره ی اشکانی دشت تویسرکان با سفال های نوع کلینکی و معماری خشتی خاصه ی این دوره، مورد مطالعه قرار می گیرند. هدف پژوهش پیش رو، شناخت عوامل موثر در شکل یابی، گیرش و برهمکنش استقرارهای دوره ی اشکانی است؛ همچنین نوشته ی حاضر، در پی پاسخ به این سوال است: زمین سیما، چه تاثیری در شکل گیری استقرارهای اشکانی دامنه ی غربی رشته کوه الوند داشته است؟ که با طرح فرضیه هایی همچون: وجود مراتع غنی و زمین ها ی مستعد کشاورزی، منابع آبی سرشار در دشت تویسرکان، عبور راه های ارتباطی مهم، از جمله جاده ی باستانی هگمتانه/ اکباتان به شوش و مناطق جنوبی کشور، موسوم به راه شاهی از طریق دره ی گنجنامه-تویسرکان و کنترل و نظارت بر آن، در علل شکل گیری و گیرش استقرارهای اشکانی در شهرستان تویسرکان قابلیت طرح می یابد. در تحلیل الگوهای مکانی و نقش زمین سیما، از روش تحلیل های فضایی در محیط GIS استفاده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!