شواهدی نویافته از معماری عصر آهن در کرانه های جنوب غرب دریای کاسپی(گیلان) بر اساس کاوش های باستان شناسی محوطه کافرستان دیلمان

نویسنده:
چکیده:
از مهم ترین سوالاتی که در باستان شناسی سواحل جنوب غرب دریای کاسپی مطرح است، چگونگی استقرارها در دوران پیش از تاریخ، به ویژه در عصر آهن می باشد؛ این درحالی است که بخش عمده ای از پژوهش های باستان شناسی مربوط به این دوره که از سال 1901 م. در گیلان انجام شده برروی گورستان های عصر آهن (سده های 8-15 ق.م.) متمرکز بوده است. نبود پرسش های بنیادی و بررسی های روشمند در باستان شناسی گیلان باعث شده تاکنون چگونگی استقرار و نوع معماری مورد استفاده ی مردمان این منطقه بر ما پوشیده باشد و بدین ترتیب این پرسش ها مطرح است که پراکندگی استقرارها و نحوه ی الگوهای استقراری به چه صورت بوده است؟ چه عاملی موجب شده که آثار و شواهد اندکی از استقرارهای مربوط به این دوره مورد شناسایی قرار گیرد؟ در صورت وجود استقرار و سکونتگاه ها، نوع نقشه و فضاهای معماری به چه صورت بوده است؟ بسیاری از صاحب نظران و باستان شناسان معتقدند که اقوام مزبور دارای مسکنی که از سازه ی مستحکمی برخوردار باشد، نبودند؛ بلکه به صورت چادرنشینی روزگار می گذراندند. در این مقاله تلاش شده تا با روشی اسنادی و میدانی، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و نتایج حاصل از کاوش های باستان شناسی در محوطه های کافرستان، مطلاکوه، لیارسنگ بن، کلورز و... در محدوده ی جغرافیای جنوب غرب دریای کاسپی طرح ابتدایی ارائه شود. با توجه به منابع و مدارک موجود برخی شواهد از معماری دائمی مربوط به زندگی یکجانشینی در حوزه ی فرهنگی جنوب غرب دریای کاسپی شناسایی شده که مشتمل بر ایجاد کف سازی در محوطه ی مسکونی و احداث بناها با فضاهای چهارگوش به وسیله ی سنگ و چوب یا بدون ایجاد پی بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!