حضور سکاها در شمال غرب ایران مطالعه موردی گورستان خرم آباد مشگین شهر، اردبیل

چکیده:
ورود اقوام کوچ روی سکایی به کشمکش های سیاسی و نظامی غرب آسیا در هزاره ی اول ق.م. تاثیرات عمیقی بر روابط فرهنگی، سیاسی و نظامی اقوام مختلف حاضر در این حوزه ی جغرافیایی گذاشت. چنین ورود و هجومی با گزارشات تاریخی و همچنین مدارک باستان شناختی قابل بررسی است. در پژوهش حاضر با استفاده از نتایج کاوش باستان شناختی گورستان خرم آباد مشگین شهر (استان اردبیل)، حضور اقوام سکایی در شمال غرب ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تبیین آن پرداخته شده است. با وجود این که سابقا بحث هایی در مورد محوطه ی زیویه و انتساب آن به این اقوام شده، ولی هم چنان یکی از مهم ترین مشکلات و ضروریات مطالعات سکاشناسی، فقدان اطلاعات باستان شناختی از این اقوام در شمال غرب ایران است. مقاله ی حاضر با درک چنین ضروریتی، به صورت توصیفی-تحلیلی، با استناد به داده های میدانی باستان شناختی و با رویکردی مقایسه ای انجام پذیرفته است. هدف از چنین پژوهشی، تببین حضور این اقوام و همچنین رسیدن به درکی روشن از داده های مختص به آن ها در حوزه ی شرقی شمال غرب ایران است. برای مطالعه در باب چنین موضوعی آن چه که مهم به نظر می رسد، شناخت ویژگی های مختص اقوام سکایی در شمال غرب ایران است. مهم ترین شاخصه های باستان شناختی این اقوام در شمال غرب ایران چیست؟ با کدام داده ها می توان حضور ایشان را تبیین نمود؟ داده های محوطه ی مورد بحث، با یافته های باستان شناختی کدام حوزه ها قابل مقایسه است؟ این پرسش ها و مجهولات این چنینی و پاسخ به آن ها می تواند درک روشنی از حضور اقوام سکایی در شمال غرب ایران را فراهم سازد و مهم تر از همه، می تواند پیش زمینه ی مناسبی را برای مطالعات سکاشناسی فراهم سازد. پژوهش حاضر، نشانگر وجود یک ارتباط فرهنگی نزدیکی بین داده های سکایی شمال غرب ایران و یافته های مربوط به این اقوام در مناطق همجوار است. بسیاری از یافته های سکایی نواحی قفقاز و هم چنین نواحی مختلف آسیای میانه و مرکزی را می توان در مقام مقایسه با یافته های سکایی گورستان خرم آباد مشگین شهر بدان ها اشاره نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!