آثار افزایش قیمت حامل های انرژی بر هزینه خسارت انتشار آلاینده های محیط زیستی در فرآیند تولید گندم شهرستان فسا

پیام:
چکیده:
در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از تابع تولید غیرمستقیم و داده های مقطعی سال 93-1392 مربوط به 201 تولیدکننده گندم آبی در شهرستان فسا، اثر افزایش قیمت حامل های انرژی بر هزینه خسارت انتشار آلودگی تعیین شود. با توجه به مصرف بالای حامل های انرژی (گازوئیل و برق) در فرآیند تولید گندم انتظار می رود با افزایش قیمت این حامل ها مطابق قانون هدفمندی یارانه ها، هزینه تولید گندم افزایش و با کاهش تولید گندم مقدار و هزینه خسارت انتشار آلاینده های محیط زیستی کاهش یابد. نتایج نشان داد با افزایش 50 درصدی قیمت گازوئیل و برق مقدار تولید گندم به ترتیب 22/2 و 75/11 درصد کاهش می یابد و در نتیجه هزینه خسارت آلاینده مهم اکسید دی نیتروژن به ترتیب 232 و 1223 هزار ریال در هر هکتار کاهش می یابد. بنابراین افزایش قیمت حامل های انرژی می تواند در کنترل هزینه خسارت انتشار آلودگی محیط زیست نقش موثری داشته باشد. اما از آنجایی که با افزایش قیمت حامل های انرژی تولید گندم به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین، با توجه به استراتژیک بودن این محصول پیشنهاد می شود در اعمال این سیاست احتیاط شود. همچنین به نظر می رسد با استفاده از تکنولوژی مناسب در تولید گندم و افزایش بهره وری همه عوامل تولید، می توان با کاهش کمتری در تولید گندم هزینه خسارت انتشار آلاینده های محیط زیستی را کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!