بررسی کفایت روان سنجی ابزار بررسی عملکرد تدریس استادان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1394

چکیده:
زمینه و هدف
کمک به استادان جهت اصلاح و ارتقای روش تدریس خود، از جمله مهم ترین اهداف ارزشیابی به شمار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی روان سنجی پرسش نامه ارزشیابی عملکرد تدریس استادان در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.
روش کار
ابزار اولیه 28 سوالی با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس گردید که پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی، به زبان فارسی ترجمه شد. سپس ضریب تاثیر، شاخص روایی محتوا (Content validity index یا CVI) و نسبت روایی محتوا (Content validity ratio یا CVR) با قضاوت 11 متخصص و روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با روش همسانی درونی آزمون- بازآزمون ارزیابی گردید.
یافته ها
در مقیاس اولیه 28 سوالی بر اساس شاخص ضریب تاثیر بالای 5/1، CVI بالای 59/0 و CVR بالای 70/0، در نهایت 23 سوال حفظ شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 23 سوال در پرسش نامه باقی ماند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه برای هر عامل، سه عامل استخراج گردید. این مقیاس قادر به پیش بینی 51 درصد از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار روان سنجی ابزار بررسی صلاحیت تدریس استادان می باشد. این نتایج می تواند جهت سنجش صلاحیت تدریس استادان در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1756562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!