بیان پروتئین فاکتور 7 انعقادی عملکردی نوترکیب انسانی در سلول های پستاندار

چکیده:
مقدمه
فاکتور 7 انعقادی (Factor VII یا FVII) یک سرین پروتئاز وابسته به ویتامین K است که نقش محوری در شروع مسیر خارجی آبشار انعقادی دارد. مسیر خارجی آبشار انعقادی، مکانیسم اصلی تشکیل لخته در شرایط فیزیولوژیک بود. نقص مادرزادی فاکتور 7، بیماری خونریزی دهنده ی مغلوبی است که به علت جهش های ژن F7 ایجاد می شود. مصرف فاکتور 7 نوترکیب، به عنوان درمانی برای نقص فاکتور 7 و بیماری های هموفیلی می باشد. اولین قدم در تولید فاکتور 7 نوترکیب، کلون کردن ژن فاکتور 7 در وکتور بیانی مناسب و در سلول هایی است که بتوانند پردازش های کارآمدی را بر روی پروتئین بیان شده اعمال کنند.
روش ها
Complementary DNA (cDNA) کامل ژن F7 انسان به کمک روش Real time-polymerase chain reaction (RT-PCR) از سلول های Liver hepatocellular cells (HepG2) به دست آمد و وارد وکتور بیانی pcDNA3.1/neo گردید. سازه ی به دست آمده، در سلول های Chinese hamster ovary (CHO-K1) ترانسفکت گردید. پس از ترانسفکشن، به منظور بررسی بیان فاکتور 7، میزان آنتی ژن فاکتور 7 به کمک Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) و میزان فعالیت انعقادی به روش One stage PT based در محیط کشت سلول های ترانسفکت شده ی موقت اندازه گیری شد.
یافته ها
مطالعه ی حاضر، نشان داد که فاکتور 7 با موفقیت در سلول های CHO-K1 بیان شده و دارای فعالیت انعقادی است.
نتیجه گیری
در این مطالعه، فاکتور 7 نوترکیب با فعالیت انعقادی تولید گردید که حاکی از آن است که وکتور بیانی pcDNA3.1/neo برای بیان این پروتئین در سلول های پستانداران مناسب است و علاوه بر این، سلول های CHO-K1 پردازش های پس از ترجمه را به درستی بر روی فاکتور 7 انجام می دهند و می توانند برای تولید فاکتور 7 نوترکیب مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1145 تا 1150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!