بررسی تاثیر ویتامین E بر روی عوارض نارسی در نوزادان نارس

چکیده:
مقدمه
زایمان زودرس (Prematurity)، با درگیری های متعددی نظیر سپسیس، انتروکولیت نکروزان (Necrotizing enterocolitis یا NEC)، خونریزی داخل بطنی (Intraventricular hemorrhage یا IVH) و آپنه همراه است. در مطالعه ی حاضر، اثرات ویتامین E خوراکی بر بروز عوارض نارسی در نوزادان نارس بررسی گردید.
روش ها
مطالعه ی حاضر، یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی 76 نوزاد نارس در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال های 96-1394 انجام شد. نوزادان به طور تصادفی در دو گروه با سن و جنس همسان تقسیم شدند. برای 38 نوزاد در گروه مورد بررسی، 10 واحد ویتامین E از راه لوله ی اوروگاستریک به مدت 3 روز تجویز شد. گروه شاهد، تحت درمان با 1 سی سی آب مقطر از راه لوله ی اوروگاستریک قرار گرفتند. بیماران دو گروه از لحاظ سپسیس، NEC و IVH مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
در این کارآزمایی بالینی، 7/48 درصد شرکت کنندگان پسر بودند. میانگین سن نوزادان، 46/1 ± 49/28 هفته و متوسط وزن آنان 97/167 ± 02/1183 گرم بود. بروز سپسیس (77/0 = P)، NEC (53/0 = P)، پرفشاری خون (31/0 = P)، مرگ (45/0 = P) و IVH در روزهای چهارم (30/0 = P) و هفتم تولد (20/0 = P) در دو گروه معنی دار نبود.
نتیجه گیری
استفاده ی خوراکی از ویتامین E از لحاظ آماری تاثیر قابل توجهی بر پیش گیری از سپسیس، NEC و خونریزی داخل بطنی نداشت. با توجه به زیست- دسترسی قابل کنترل تر مصرف خوراکی ویتامن E در مقایسه با استفاده ی داخل عضلانی و یا داخل وریدی و همچنین افزایش سپسیس و NEC در صورت استفاده از دزهای بالای ویتامین E در سایر مطالعات، مطالعات بیشتری با دزهای متفاوت خوراکی ویتامین E، پیشنهاد می گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
1185 تا 1191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1757969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!