تفکر انعکاسی نیاز امروز دانشگاه ها: یک دیدگاه و تجربه

پیام:
چکیده:
امروزه متخصصان مراقبت های بهداشتی در یک سیستم پیچیده در حال تغییر فعالیت می کنند و به روز رسانی مداوم دانش و مهارت در آن ها ضروری است. آماده سازی این متخصصان نیازمند قابلیت های پیچیده آموزشی است (1). انعکاس (Reflection) یک فرایند ذهنی است که طی آن اطلاعات و تجربیات جدید با دانش موجود و مدل های ذهنی ادغام شده و موجب یادگیری فعال می شود (2). تفکر انعکاسی (Reflective Thinking)، فرصتی را جهت بهبود عملکرد بر پایه شواهد موجود فراهم می کند تا بتوان منافع درمانی بیماران را به حداکثر رساند. همچنین ابزار ضروری جهت کمک به دانشجویان برای برقراری ارتباط میان تئوری و بالین بوده و موجب افزایش دانش بالینی برای عملکرد مناسب می شود (3). از طریق تفکر انعکاسی اساتید در مورد این که چگونه شرکت کنندگان در کلاس را فعال نگه دارند، آگاه می شوند (4). اهمیت فعالیت انعکاسی برای اساتید از آن جهت مهم است که موجب اثربخشی و پیشرفت آموزش می شود (5)آیا تا کنون برایتان پیش آمده که نتوانسته باشید به اتوبوس برسید و بعد به خود بگویید «دفعه بعدی من پنج دقیقه زودتر از منزل خارج می شوم؟»، این تفکر نمونه ای از انعکاسی بودن است. شما درباره تجربه ای فکر می کنید و تصمیم می گیرید از آن یاد بگیرید و چیز متفاوتی را دفعه بعدی انجام دهید (6). یکی از نمونه های رایج تفکر انعکاسی در مورد کارورزان پرستاری در عرصه پرستاری کودکان، تجربه آنان از خطای دارویی و دیالوگی است که نویسنده به عنوان استاد پرستاری سال ها با آن مواجه بوده است. «چه کارهای دیگری می توانستید انجام دهید؟ می توانستم به پرستار قضیه را بگویم ولی به نظر من این کار جز سلب اعتماد پرستار سودی نداشت. اگر دوباره اتفاق بیفتد چه خواهید کرد؟ اگر به عقب برگردم و یا این اتفاق دوباره بیفتد دوباره همین کار را می کنم. پنج اصل دارو دادن را سرلوحه خودم قرار می دهم. چه درسی گرفتید؟ دقت، دقت، دقت» (7).
در برنامه درسی رسمی کمتر به آموزش تفکر انعکاسی پرداخته می شود. در یک مطالعه (2012) در تایلند، 9 مربی از دپارتمان های مختلف، اقدام پژوهی را برای بهبود تفکر انعکاسی بین خودشان و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اجرا نمودند. از شش فعالیت آموزشی برای این امر استفاده شد: 1) تکالیف درسی خلاقانه، 2) سمینار، 3) منابع یادگیری، 4) فرایندهای گروهی، 5) سخنرانان مدعو، 6) طرح یک مساله و حل مساله. نتیجه نشان داد که تفکر انعکاسی دانشجویان به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یافت (8). به نظر می رسد رویکردهای متنوعی برای پرورش این نوع تفکر قابل استفاده در محیط های آموزشی باشد. برای مثال می توان به چند مورد از آن ها اشاره داشت: 1) ایجاد محیط یادگیری: چه چیزی می دانیم، چه چیزی نمی دانیم، چه چیزی یاد گرفتیم؛ 2) در اختیار قرار دادن داده های ناکامل و ترغیب دانشجویان به تفکر انعکاسی درباره آن ها؛ 3) ترغیب دانشجویان به پرسش سوالات استدلالی؛ 4) ایجاد محیط های یادگیری با ساختار کمتر؛ 5) ایجاد محیط های یادگیری اجتماعی مانند گروه های همتایان و فعالیت در گروه های کوچک؛ 6) استفاده از بازاندیشی (9).
اگرچه نویسندگان حاضر تجربه استفاده از آموزش بازاندیشی برای پرورش تفکر انعکاسی در دانشجویان پرستاری در کارآموزی در عرصه را دارند (10)، اما رشد روز افزون استفاده از روش رویکرد انعکاسی در سایر کشورها، مستلزم استفاده جامع و برنامه ریزی شده از این روش در دانشگاه های کشورمان در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، پزشکی عمومی و تحصیلات تکمیلی) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!