ارزیابی و پهنه بندی امتداد ریزش ها در کوه های طاق علی واقع در شمال شرق شهر کرمان

چکیده:
در قسمت کوهستانی مشرف به شمال شرق شهر کرمان با کاربری مسکونی تفریحی، تحت تاثیر تکتونیزه‏ی شدید، شاهد پرتگاه های گسلی و خطر ریزش سنگ در منطقه هستیم. در زمان ریزش، مشکل اصلی برای عناصر در معرض خطر، محل رسیدن قطعات سنگی است. بنابراین در نقشه های پهنه‏بندی حساسیت باید حساسیت مناطق نسبت به رسیدن قطعات را مد نظر گرفت و با بررسی و ارزیابی مسیر طی شده (Run-out) توسط ریزش‏ها پهنه های با حساسیت زیاد، متوسط و کم تعیین گردد. بنابراین در ابتدا عوامل موثر در ایجاد ریزش شناسایی شد و سپس با دو روش ارزیابی چند معیاره‏ ی مکانی (AHP) و روش آماری دو متغیره نسبت فراوانی، میزان اهمیت هرکدام از عوامل در منطقه تعیین و نقشه‏ی پهنه‏بندی ریزش‏ها به‏منزله‏ی غالب‏ترین نوع حرکت دامنه‏ای تهیه شد. بیشترین فراوانی ریزش‏های منطقه در دامنه های گسلی، جهت‏های شمال غرب و غرب و شیب‏های 15-30 درجه دیده شدند. نقشه‏ی حاصل از روش آماری دربرگیرنده‏ی اکثریت پهنه های ریزشی و همچنین دربرگیرنده‏ی مناطقی است که مسیر عبور ریزش‏ها بوده‏اند، اما به دلیل دستکاری دامنه های منطقه برای تعیین آخرین محل رسیدن قطعات ریزشی، این نقشه نتوانست اطلاعات کامل را در اختیار بگذارد، بنابراین برای تکمیل نقشه‏ی حساسیت منطقه از رابطه های تجربی زاویه‏ ی رسیدن (Reach Angle) و زاویه ی سایه (Shadow Angle)، برای تخمین بیشترین فاصله‏ای که قطعات ریزشی ممکن است طی کنند استفاده گردید. در نقشه‏ی نهایی، جاده های تفریحی حاشیه‏ی دامنه در معرض خطر متوسط و مسیرهای کوهنوردی در معرض خطر زیاد شناسایی شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!