بررسی رابطه ی چندشکلی ژن DRB2 با تعداد تخم انگل مارشالاژیا مارشالی در دستگاه گوارشی گوسفند نژاد قزل

پیام:
چکیده:
انگل ها و کرم های گوارشی یکی از دلایل اصلی کاهش تولید اقتصادی گوسفندان می باشند. پژوهش حاضر به منظور بررسی چندشکلی های ریز ماهواره های اینترون 5 ژن DRB2 و ارتباط آن با تعداد تخم انگل مارشالاژیا مارشالی در گوسفند نژاد قزل انجام گرفت.از 80 راس بره نر 4 تا 6 ماهه خون گیری صورت گرفت و نمونه های مدفوع از رکتوم بره ها جمع آوری و شمارش تعداد تخم انگل به روش کلیتون لین انجام شد. استخراج DNA به روش کلروفرم-ایزوآمیل الکل انجام و ناحیه ریز ماهواره ای اینترون 5 ژن DRB2 تکثیر گردید. محصولات حاصل از PCR روی ژل آگارز 3 درصد الکتروفورز شدند و اندازه آلل ها با نشانگر اندازه M25 و نرم افزار UVidoc مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از رویه ی مختلط، اثر ژنوتیپ روی صفت مورد نظر توسط نرم افزار SAS بررسی گردید. آنالیز آماری ارتباط معنی داری را بین صفت تعداد تخم انگل مارشالاژیا مارشالی با چندشکلی ژن DRB2 نشان داد، به طوری که بره های دارای ژنوتیپ های 288-278 و 288-288 در ناحیه اینترون 5 ژن DRB2 به طورمعنی داری (01/0>P) تعداد تخم انگل کمتری نسبت به بره های دیگر داشتند. به عنوان نتیجه، چندشکلی ژنتیکی در این جایگاه می تواند به عنوان یک ابزار مفید در برنامه های انتخاب بر اساس نشانگرها مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!