بررسی in vitro فعالیت ضد باکتریایی عصاره و نانوعصاره مرزنگوش (Origanum vulgare) در مقایسه با فلورفنیکل و نانوفلورفنیکل بر ضد استرپتوکوکوس اینیایی (Streptococcus iniae)

چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد باکتری عصاره آبی- الکلی سرشاخه های گیاه مرزنگوش و نانو عصاره آن روی باکتری استرپتوکوکوس اینیایی، Streptococcus iniae، عامل استرپتوکوکوزیس در ماهیان و مقایسه آن با اثر فلورفنیکل و نانو فلورفنیکل بود. نتایج نشان داد که غلظت مهار رشد و کشندگی با عصاره مرزنگوش 1000 میکروگرم در میلی لیتر بود، در حالی که غلظت مهار رشد نانو عصاره مرزنگوش، 250 میکروگرم در میلی لیتر و غلظت کشندگی آن 500 میکروگرم در میلی لیتر بود. این نتایج نشان می دهد که اثر مهار رشد و باکتری کشی عصاره مرزنگوش ضعیف تر از نانو عصاره مرزنگوش بود. غلظت مهار رشد و باکتری کشی فلورفنیکل 5/2 میکروگرم در میلی لیتر بود. غلظت مهار رشد نانوفلورفنیکل 625/0 میکروگرم در میلی لیتر و غلظت باکتری کشی آن 25/1 میکروگرم در میلیلیتر بود. نتایج نشان دادند که اندازه قطر هاله عدم رشد باکتری استرپتوکوکوس اینیایی با عصاره مرزنگوش، 6/0±7/21 میلی متر، با نانو عصاره مرزنگوش، 7/0±06/26 میلی متر، با فلورفنیکل، 4/0±63/31 میلی متر و با نانو فلورفنیکل1/1±80/32 میلی متر بود. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می دهند که عصاره مرزنگوش دارای اثر ضد باکتری است، ولی اثر ضد باکتریایی آن ضعیف تر از نانو عصاره مرزنگوش و نیز دو داروی فلورفنیکل و نانو فلورفنیکل است. در تحقیق حاضر، نانو فلورفنیکل بیشترین اثر را در کنترل عفونت استرپتوکوکوس اینیایی نشان داد و این مواد می توانند مبنای پایش گونه های مقاوم به آنتی بیوتیک ها قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!