روایی و پایایی دو پرسشنامه " سنجش میزان راحتی والدین در گفتگو در مورد موضوعات جنسی" و " سنجش میزان علاقه مندی والدین به گفتگو در مورد موضوعات جنسی"

پیام:
چکیده:
مقدمه
تربیت جنسی مجموعه اقداماتی است که از دوران اولیه زندگی انسان در جهت رشد متعادل و متناسب غریزه جنسی وی صورت می گیرد و خانواده به عنوان بنیادی ترین عنصر جامعه انسانی در ارائه اطلاعات لازم در این حیطه از تربیت، نقش کلیدی دارد. لذا میزان احساس راحتی والدین در گفتگو در مورد موضوعات جنسی و میزان علاقه مندی والدین به گفتگو در مورد موضوعات جنسی به عنوان پایه های مورد نیاز جهت گرایش والدین به انجام این صحبت ها باید مورد سنجش و اندازه گیری قرار گیرد.
روش
این مطالعه از نوع پیمایشی بود که صد وشصت نفر از والدین ساکن شهر تهران که دارای فرزند سیزده تا شانزده ساله بودند به صورت نمونه گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. دو پرسشنامه “سنجش میزان احساس راحتی والدین در گفتگو در مورد موضوعات جنسی” و “سنجش میزان علاقه مندی والدین به گفتگو در مورد موضوعات جنسی” در این پژوهش مورد سنجش روایی و پایایی قرار گرفت که روایی صوری و محتوایی این دو ابزار با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمون و اجرای آزمون های آلفای کرونباخ، ICC و کاپا مورد سنجش قرار گرفت.
نتایج
هشتاد و چهار مادر و هفتاد وشش پدر در این پژوهش شرکت داده شدند که میانگین سنی ایشان چهل دو شش صدم و میانگین احساس راحتی والدین نیز چهل وچهار و سی وسه صدم می باشد. در بررسی روایی صوری و روایی محتوایی دو گزاره از پانزده گزاره حذف شدند و در بررسی پایایی نیز آلفای کرونباخ نود و پنج صدم و نمره ICC برای هر کدام از گزاره های موجود در پرسشنامه “سنجش احساس راحتی والدین در گفتگو در مورد موضوعات جنسی” در بازه نود صدم تا نود و هفت صدم و مقدار کاپا برای هر کدام از گزاره های موجود در پرسشنامه “سنجش میزان علاقه مندی والدین به گفتگو در مورد موضوعات جنسی” در بازه شصت و چهار صدم تا یک قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری
دو پرسشنامه “سنجش میزان احساس راحتی والدین در گفتگو در مورد موضوعات جنسی” و “سنجش میزان علاقه مندی والدین به گفتگو در مورد موضوعات جنسی” از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می توان از این دو پرسشنامه در پژوهش های مرتبط با مقوله تربیت جنسی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!