بررسی ارتباط قدرت عضلات کف لگن و شدت بیاختیاری ادراری بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیاختیاری استرسی ادراری

چکیده:
مقدمه
بی اختیاری استرسی ادرار یکی از مشکلات شایع در میان زنان است که جنبه های مختلف زندگی افراد را به طور منفی تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط قدرت عضلات کف لگن و شدت بی اختیاری ادراری با میزان کیفیت زندگی زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی ادرار انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 95-1394 بر روی 126 زن مبتلا به بی اختیاری استرسی ادرار در شهر اهواز انجام شد. جهت تعیین نوع بی اختیاری و شدت آن از پرسشنامه های تشخیص بی اختیاری ادراری (QUID) و شاخص شدت بی اختیاری ادراری استفاده شد. ارزیابی قدرت عضلات کف لگن به صورت دستی انجام گرفت. سنجش کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه سنجش کیفیت زندگی در زنان مبتلا به بی اختیاری ادراری (IQOL) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون کای دو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
در مطالعه حاضر بین شدت بی اختیاری ادراری و قدرت عضلات با کیفیت زندگی ارتباط معنا داری وجود داشت (0001/0>p)؛ بدین معنا که افرادی که قدرت عضلات کف لگن آن ها کمتر بود و فرم شدید بی اختیاری ادراری استرسی داشتند، کیفیت زندگی پایین تری داشتند.
نتیجه گیری
زنان مبتلا به بی اختیاری ادراری شدیدتر و عضلات کف لگن ضعیف تر، کیفیت زندگی پایین تری دارند، لذا ضروری است تدابیری جهت افزایش قدرت عضلات کف لگن و ارتقاء سلامت دستگاه ادراری اندیشیده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!