کمی سازی بیماری و مرگ های قلبی-عروقی و تنفسی منتسب به آلاینده SO2 هوای شهر تبریز با استفاده از مدل AIRQ در سال 1390

پیام:
چکیده:

مشکلات بهداشتی مرتبط با مواجهه آلودگی هوا اغلب موجب تحمل هزینه ها در مراقبت بهداشتی، غیبت از کار و از دست دادن شغل، موارد حادتری مانند ناتوانی های دائمی و مرگ می شود. شهر تبریز به دلیل وجود بسیاری از کارخانجات بزرگ صنعتی در آن و ورود بیش از ظرفیت خودروهای جدید به چرخه تردد شهری، به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور به شمار می رود. لذا در این مطالعه سعی بر این است که کمی سازی و مقایسه اثرات بهداشتی آلاینده SO2هوای شهر تبریز، انجام پذیرد. اطلاعات اخذ شده از سازمان محیط زیست و سازمان هواشناسی در برگیرنده داده های مربوط به 6 ایستگاه سنجش آلودگی هوای موجود در شهر تبریز در دوره 12ماهه از ابتدای فروردین تا آخر اسفند سال 1390 می باشد. در مرحله بعد این داده ها توسط نرم افزار اکسل تصحیح دما و فشار، برنامه نویسی، پردازش (میانگین) و فیلترکردن، و پردازش نهایی گردید و داده های پردازش شده به مدل AIRQ داده شد. تجمعی تعداد موارد مرگ برای آلاینده SO2در شهر تبریز 108نفر می باشد. تعداد موارد مرگ قلبی عروقی منتسب به SO2، 105نفر برآورد گردیده است. به ازاء هر μ g/m310 افزایش غلظت SO2، میزان خطر مرگ قلبی عروقی 8/0درصد افزایش می یابد. تجمعی تعداد موارد مرگ تنفسی برای آلاینده SO2 در شهر تبریز 17نفر می باشد. تجمعی تعداد موارد برای سکته حاد قلبی برای آلاینده SO2، 22نفر و تجمعی تعداد برآوردشده مراجعه به بیمارستان به علت COPD ناشی از تماس با غلظت بالای μ g/m3 10، SO2 حدود 12نفر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!