تاثیرمداخله آموزشی بر پیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم: کاربرد تئوری شناختی- اجتماعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی عروقی، علت اصلی ابتلا، مرگ و میر و ناتوانی در سراسر دنیا هستند. با توجه به تغییر شیوه ی زندگی ، بسیاری از عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر زرین شهر شهرستان لنجان سال 1394 صورت پذیرفت .
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی از نوع مداخله ای بود. دو دبیرستان با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل طبقه بندی شدند. 71 نفر از دانش آموزان و مادران شان و مربی پرورشی یکی از دبیرستان ها به عنوان گروه مداخله و 80 نفر از دانش آموزان و مادران شان و مربی پرورشی دبیرستان دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برنامه ی آموزشی برای دانش آموزان و مادران و مربی پرورشی گروه مداخله بر اساس تئوری شناختی اجتماعی طراحی و اجرا شدکه علاوه بر تاکید بر بعد فردی دانش اموزان به بعد اجتماعی دانش آموزان ( مادران و مربی پرورشی دانش آموزان ) نیز تاکید داشته است و به علت این که بیشتر سازه های این تئوری در حیطه ی یادگیری نگرشی قرار داشتند بیشتر از استراتژی های آموزشی پرسش و پاسخ و بحث گروهی در جریان آموزش استفاده گردید، برگزار شد . شش ماه پس از اتمام آموزش ها دانش آموزان گروه مداخله، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. سپس داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 20 در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های آماری t مستقل، t زوجی، کای اسکوئر و من – ویتنی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه، نشان داد که میانگین نمره ی هیچکدام از سازه های مدل تئوری شناختی- اجتماعی قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشتند.اما بعد از مداخله، میانگین نمره سازه های دانش و درک موقعیت، انتظار پیامد، ارزش های پیامد، خودکارآمدی، خود مدیریتی و خود کنترلی در گروه مداخله و میانگین نمره ی سازه موانع درک شده در گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بود اما میانگین نمره سازه های محیط و حمایت اجتماعی بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت.
نتیجه گیری
مداخله ی آموزشی از سنین پایین در جهت پیشگیری از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی، با استفاده از تئوری شناختی- اجتماعی می تواند در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی در دانش آموزان به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1760878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!