سازماندهی سیاسی فضا بر اساس شاخص های توسعه پایدار در پراکنش فضایی نابرابری های ناحیه ایی در سه استان خراسان بزرگ

نویسنده:
چکیده:
مساله نابرابری در بسیاری از کشورها چالشی اساسی در مسیر توسعه می باشد، به ویژه برای آن دسته از کشورها که قلمرو حاکمیت آن ها مناطق جغرافیایی وسیعی را شامل می شود. این نابرابری ها، تهدیدی جدی برای حصول توسعه متعادل و متوازن مناطق است و دستیابی به وحدت و یکپارچگی ملی را دشوار می کند. از طرفی سازمان فضایی متعادل در شهرها، نوعی از پایداری شهری است. این پایداری زمانی محقق خواهد شد که هماهنگی و سازگاری منطقی بین مناطق و نواحی شهر و توزیع عادلانه امکانات و خدمات در شهرها به وجود آید. بدین منظور و با توجه به اهمیت موضوع تحقیق، پژوهش حاضر با هدف بررسی سازماندهی سیاسی فضا بر پراکنش فضایی نابرابری های ناحیه ای در سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی می باشد، و جمع آوری داده ها بر اساس سالنامه و آمارهای موجود از سازمان های مربوطه اخذ شده است و شاخص های مورد بررسی شامل 30 متغیر در بخش های بهداشتی- درمانی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و زیرساختی می باشد، که جهت رتبه بندی از تکنیک های چند معیاره کوپراس به سطح بندی فضایی شهرستان های استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی اقدام شده است. نتایج پژوهش حاکی از شکاف ملموس نابرابری از لحاظ سهم شاخص های توسعه پایدار در سطح شهرستان های استان های خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی می باشد که شاخص های مورد بررسی و رتبه بندی آن ها خود گویای این مطلب می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1761594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!