بررسی سطح سرمی روی در بیماران مبتلا به بهجت با و بدون علایم چشمی یووییت

چکیده:
زمینه و هدف
سندرم بهجت یکی از بیماری های واسکولیتی مزمن است که ارگان های مختلفی از جمله چشم را درگیر می کند. از آنجا که درگیری چشم به علت التهاب می تواند منجر به کوری در افراد شود، لذا شناخت عواملی که با تشدید التهاب در ارتباط هستند امری مهم است. در سال های اخیر تاثیر احتمالی عناصر معدنی همچون روی در بیماری های التهابی مطرح شده است. هدف از این مطالعه بررسی سطح روی در بیماران بهجت با درگیری چشمی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی 75 بیمار مبتلا به بیماری بهجت انجام شد که در 3 گروه با یوییت فعال، بدون یوییت و یوییت بهبود یافته قرارگرفتند. از تمامی بیماران نمونه خون وریدی جهت اندازه گیری سطح روی به روش الایزا اخذ شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافته ها
سطح سرمی روی در گروه با یووییت فعال 89/44±130، در گروه با یوییت بهبود یافته 92/26 ±147 و در گروه بدون یوییت 92/24 ±146 بود. هرچند در گروه با یوییت فعال سطح سرمی روی کمتر از دو گروه دیگر بود، ولی از نظر آماری این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه گیری
در این مطالعه در گروه با یوییت فعال کاهش معنی دار سطح روی مشاهده نشد. لذا برخلاف مطالعات مشابه، نمی توان ارتباط کمبود روی با بیماری بهجت و اثر آن در تشدید التهاب چشمی را بیان نمود. احتمال می رود مطالعات بیشتر با جامعه آماری وسیع تر و روش های دقیق تر اندازه گیری به حصول نتایج دقیق تر و قابل اعتمادتر در این زمینه کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!