رتبه بندی مدهای مختلف حمل و نقل مسافری درون شهری به کمک روش تاپسیس

پیام:
چکیده:
پدیده رو به رشد افزایش جمعیت و گسترش حمل و نقل درون شهرها باعث ایجاد ترافیک و آلودگی زیست محیطی می شود و به تبع آن پیامدهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی را موجب میشود. این موضوع یکی از مشکلات مهم جوامع شهری است. استفاده از سیستمهای حمل و نقل کارا و موثر به عنوان یکی از بهترین روش ها در جهت حل این مشکلات در بین کارشناسان و مدیران شهری مد نظر می باشد. اما از آنجا که احداث و راه اندازی سیستم های حمل و نقل عمومی مستلزم صرف هزینه های فراوان می باشد، لذا انتخاب بهترین سیستم حمل ونقل عمومی درون شهری بطوریکه که تمامی جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در برداشته باشد، نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق دارد. مقاله حاضر با شناسایی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب سیستم حمل و نقل، از دیدگاه کارشناسان و متخصصان حمل و نقل به رتبه بندی انواع این سیستمها، با استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره تاپسیس
می پردازد تا مدل مناسب و جامعی را برای انتخاب سیستم های حمل و نقل در اختیار برنامه ریزان و مدیران امر قرار دهد. در این تحقیق، برای امتیازدهی سیستم ها، با توزیع پرسشنامه بین کارشناسان حمل و نقل و پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به معیارهای شناسایی شده جهت تعیین اولویت این سیستم ها در شهر تهران استفاده شد و با استفاده از مدل ارائه شده، گزینه مترو به عنوان سیستم حمل و نقل برتر انتخاب گردید. این در حالی است که براساس داده های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درسال1393روزانه فقط 4/16درصد، سهم مترو در جابجایی سفرهای روزانه شهر تهران را دارد. ولی در سالهای اخیر سرمایه گذاری در زمینه مترو بطور قابل چشمگیری افزایش یافته است که این نشان میدهد برنامه ریزان و مدیران شهری به این مسئله کاملا واقف هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!