مقایسه فنیل آفرین موضعی با ترانگزامیک اسید موضعی در مدیریت اپیستاکسی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اپیستاکسی به خونریزی از سوراخ، بخش داخلی و حفره بینی یا نازوفارنکس گفته می شود که مشکلی شایع در بسیاری از افراد به شمار می رود. لذا مطالعه حاضر باهدف مقایسه تاثیر فنیل آفرین موضعی با فرم تزریقی ترانگزامیک اسید با کاربرد موضعی در مدیریت خونریزی بیماران با خونریزی قدامی بینی انجام گردید.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور می باشد که در آن 120 نفر از بیماران دچار خونریزی قدامی بینی مراجعه کننده به اورژانس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به صورت تصادفی به دو گروه 60 نفره کنترل و مداخله تخصیص شدند. در گروه کنترل، 1 سی سی فنیل آفرین و در گروه مداخله، 1 سی سی ترانگزامیک اسید داخل پنبه ریخته شده و داخل حفره بینی گذاشته شد و بعد از 10 دقیقه ازنظر بند آمدن خونریزی ارزیابی گردید.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد از 60 بیمار گروه کنترل دریافت کننده فنیل آفرین، در 17 نفر (3/28 درصد) اپیستاکسی قطع گردید، این در حالی است که از 60 بیمار گروه مداخله دریافت کننده ترانگزامیک اسید، در 40 نفر (7/66 درصد) اپیستاکسی برطرف شد که نشانگر تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه ازنظر کنترل اپیستاکسی بود (001/0p<).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه، فرم تزریقی ترانگزامیک اسید با کاربرد موضعی می تواند به عنوان داروی ایده آل جهت قطع خونریزی بینی مورداستفاده قرارگرفته و متعاقبا منجر به کاهش هزینه های اضافی و مدت زمان اقامت در اورژانس گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
488 تا 496
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!