بررسی رعایت استانداردهای اعتباربخشی در بخش های ویژه ی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
رعایت استانداردهای اعتباربخشی در بخش های ویژه باعث کاهش مرگ ومیر های قابل پیشگیری و هزینه ها می گردد. در ایران مقوله ی استانداردها و اهمیت به کارگیری آن در بخش های ویژه کم تر موردتوجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین میزان رعایت استانداردهای اعتباربخشی در بخش های ویژه ی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود.
مواد و روش کار
این مطالعه به روش توصیفی در چهار مرکز آموزشی درمانی به صورت مقطعی انجام گرفت. داده ها با استفاده از چک لیست راهنمای ارزیابی استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت که از استانداردهای کمیسیون مشترک بین الملل (JCI) اقتباس شده است، جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نمودارهای تطبیقی و روش های آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها
از مجموع 139 امتیاز، در 8 بعد ارزیابی شده برای بخش های مراقبت ویژه (ICU)، بیشترین امتیاز در کل این بخش ها، 109 و کم ترین امتیاز 64 به دست آمد. همچنین از مجموع 121 امتیاز بخش مراقبت ویژه ی قلبی (CCU) در 8 بعد ارزیابی شده، بیشترین امتیاز در بین این بخش ها، 5/89 و کم ترین امتیاز 76 به دست آمد. همچنین استاندارهای اعتباربخشی بخش CCU نسبت به ICU بیشتر رعایت شده بود.
بحث و نتیجه گیری
باوجود کسب درجه ی یک همه ی بیمارستان ها در ارزشیابی سال 1394، میانگین مجموع امتیازات بخش مراقبت های ویژه در هر چهار مرکز آموزشی درمانی این مطالعه 9/57 درصد به دست آمد که با توجه به امتیاز کلی در استانداردها پایین است و عدم صلاحیت در کسب نمره ی گرفته شده از جانب وزارت بهداشت و تفاوت بین ارزشیابی های وزارت بهداشت و استانداردهای بین المللی در بخش های ویژه را نشان می دهد که بایستی اقداماتی جهت رفع آن انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
524 تا 533
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!