بررسی ارتباط سازمان های دانش بنیان با سرمایه اجتماعی و عملکرد پلیس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
انعطاف پذیری، سرعت تغییر و نوآوری از جمله ویژگی های سازمان های موفق در زمان موثر است. سرمایه فکری افراد سازمان از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در تشخیص و استفاده از فرصت های پیش آمده برای تحول جدید سازمانی است. همین سرمایه فکری موجب شکل گیری و فعالیت های رو به جلوی سازمان های دانش بنیانی می شود که از فرصت ها به خوبی استفاده می کنند. سرمایه اجتماعی عاملی دیگر در موفقیت سازمان های گوناگون از جمله سازمان های دانش بنیان و حتی موسسات اقتصادی و مالی است. زیرا سازمان های دانش بنیان، ضمن نوآوری، در مسیر هم افزایی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش محور و تجاری سازی پژوهش و توسعه گام برمی دارند. با توجه به اهمیت سازمان های دانش بنیان، نگارندگان درصددند، در قالب پژوهشی، آخرین دیدگاه ها را درباره سازمان های دانش بنیان که متکی بر سرمایه های فکری، انسانی و اجتماعی هستند بررسی و رابطه آن را با عملکرد پلیس تحلیل کنند. روش تحقیق استفاده شده در این مقاله روش توصیفی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و مراجعه به اسناد نوشته شده و روش تجزیه و تحلیل توصیف رابطه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با موفقیت پلیس به مثابه سازمان جامعه محور، مسئله محور و دانش محور است. روشن است که سازمان پلیس به مثابه نهادی مدنی خدمتی دوسویه عرضه می کند: از سویی، با برقراری نظم و امنیت داخلی، در خدمت دولت برای پیگیری اهداف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. زیرا اگر امنیت نباشد، هیچ کدام از اهداف دولت محقق نمی شود. از سویی دیگر، در خدمت برقراری امنیت و ایجاد احساس امنیت برای شهروندان است. بنابراین عامل موفقیت روزافزون پلیس برخورداری از دانش و سرمایه های فکری، انسانی، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به عملکرد او است.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!