مکان یابی برای کاشت گیاهان زراعی و باغی منتخب در اراضی منطقه آبیک استان قزوین

چکیده:
مطالعات خاکشناسی و تناسب اراضی برای اجرای یک پژوهش کاربردی و اطلاع از ویژگی های خاک و اراضی ضروری است. هدف این تحقیق، تعیین مکان های مناسب در شرایط فعلی و آتی برای برخی محصول های زراعی و باغی بود. منطقه مورد مطالعه با وسعت 295 هکتار در منطقه آبیک قزوین واقع است. رژیم رطوبتی و حرارتی منطقه به ترتیب اریدیک ضعیف و ترمیک بود. فیزیوگرافی های غالب، مخروط افکنه آبرفتی و دشت دامنه ای هستند که برای کشاورزی تسطیح شده بودند. 9 خاک رخ در منطقه تشریح شد و بر اساس رده بندی آمریکایی، خاک ها در دو رده انتی سول و اریدی سول طبقه بندی شدند. تناسب اراضی فعلی و آتی 5 نوع بهره وری (شامل کلزای پاییزه، گوجه فرنگی، سیب، گلابی و گردو) با توجه به شرایط اقلیم، خاک و زمین بررسی شد. نتایج نشان داد، وجود مقدار نسبتا زیاد تا زیاد سنگ، سنگریزه، قلوه سنگ، کربنات کلسیم معادل و pH خاک، مهم ترین عوامل محدوده کننده برای انواع بهره وری می باشند. برای گوجه فرنگی و گردو، کلاس تناسب اراضی نمی تواند به S1 ارتقاء یابد. زیرا شرایط اقلیمی منطقه برای آن ها کم و بیش محدودیت زا است. اما کلاس تناسب اراضی برای سایر انواع بهره وری ها با انجام اقدامات مدیریتی مناسب می تواند ارتقاء پیدا کند. کلاس تناسب اراضی سایر نوع های بهره وری اراضی با اجرای اقدامات مدیریت اراضی قابل بهبود می باشد. به ترتیب 40% و 43% از کل اراضی منطقه برای کاربری باغ و زراعت آبی مناسب (کلاس S1) است. درنهایت 17% باقی مانده نیز به علت وجود محدودیت های زیاد می تواند برای کاربری های غیر کشاورزی مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!