بررسی اثر آلودگی سرب و کادمیوم برجوانه زنی و ویژگی های بنیه بذری گندم رقم سیوند

چکیده:
به منظور بررسی اثر آلودگی سرب و کادمیوم برجوانهزنی و ویژگی های بنیه بذری گندم رقم سیوند، آزمایشی در آزمایشگاه دانشکده کشاورزی واحد ورامین- پیشوا، به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار انجام شد. تیمارهای مورد بررسی عبارتند از: کلرید سرب در سه سطح (صفر، 60 و 120 میکرومول در لیتر) و کلرید کادمیوم در چهار سطح (صفر،30، 60 و 90 میکرومول در لیتر) بود. اثرات متقابل کلرید سرب و کلرید کادمیوم بر صفات آنزیم کاتالاز و فسفاتاز در سطح احتمال پنج درصد و بر صفات وزن تر ریشهچه و ساقهچه، وزن خشک ساقهچه، طول ریشه چه، در سطح احتمال یک درصد معنیدار بود. نتایج مقایسه میانگین اثرات متقابل کلرید سرب و کلرید کادمیوم نشان داد که در وزن تر ریشه، بیشترین مقدار با 694/0گرم مربوط به تیمار شاهد و شاهد و کمترین مقدار با 264/0 گرم مربوط به تیمار 60 میکرومول در لیتر کلرید سرب و 90 میکرومول در لیتر کلرید کادمیوم بود، بیشترین مقدار وزن تر ساقهچه با 852/0گرم از تیمار شاهد و شاهد و کمترین مقدار با 423/0 گرم از تیمار 120میکرومول در لیتر کلرید سرب و شاهد بهدست آمد. بیشترین مقدار وزن خشک ساقهچه با122/0 گرم از تیمار شاهد و 90 میکرومول در لیتر مصرف کلرید کادمیوم و کمترین مقدار با 058/0 گرم از تیمار 120 میکرومول در لیتر کلرید سرب و 90 میکرومول در لیتر کلرید کادمیوم حاصل شد. بیشترین مقدار طول ریشهچه با 15میلیمتر به تیمار بدون استفاده از کلرید سرب و کلرید کادمیوم و کمترین مقدار با 33/3 میلیمتر به تیمار 60 میکرومول در لیتر کلرید سرب و 90 میکرومول کلرید کادمیوم اختصاص یافت، بیشترین مقدار آنزیم کاتالاز با97/4 واحد بینالملی بر گرم وزن تازه بافت مربوط به تیمار 120 میکرومول در لیتر کلرید سرب و 90 میکرومول در لیتر کلریدکادمیوم و کمترین مقدار با 6/2 واحد بین المللی بر گرم وزن تازه بافت مربوط به عدم مصرف کلرید سرب و عدم مصرف کلرید کادمیوم بود. بالاترین میزان آنزیم اسید فسفاتاز با46/3واحد بین المللی بر گرم وزن تازه بافت از تیمار 60 میکرومول در لیتر کلرید سرب و عدم مصرف کلرید کادمیوم و پایینترین میزان با 26/1واحد بیناللملی بر گرم وزن تازه بافت از تیمار120 میکرومول در لیتر کلرید سرب × استفاده بهمقدار90 میکرومول در لیتر کلرید کادمیوم حاصل شد. با توجه به نتایج بهترین عملکرد در تیمارهای عدم مصرف کلرید سرب و عدم مصرف کلرید کادمیوم بود. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که گیاه گندم نسبت به فلزات سنگین حساس است و حضور فلزات سنگین موجب کاهش رشد و عملکرد گیاه میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!