اثرات آنتی اکسیدانی عصاره آبی میوه عناب و توانایی آن در مهار همولیز گلبول های قرمز القا شده با AAPH

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عناب یک گیاه دارویی با ارزش در طب سنتی ایران است. این گیاه در مناطق خشک و نیمه خشک ایران به ویژه در استان خراسان جنوبی رشد می‏کند. در این مطالعه به بررسی خواص آنتی‏اکسیدانی و توانایی مهار رادیکال آزاد چهار گونه عناب پرداخته شد.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، میوه گیاه عناب از چهار منطقه مختلف در استان خراسان جنوبی جمع آوری و عصاره آبی آنها تهیه شد. برای تعیین سطح ترکیبات فنولیک از روش فولین‏سیوکالتو، برای تعیین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی از روش Ferric Reducing Antioxidant Power (FRAP) و برای تعیین توانایی آنها در مهار رادیکال آزاد از رادیکال 2،2-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) استفاده گردید. همچنین آزمایش مهار همولیز گلبول‏های قرمز با استفاده از رادیکال AAPH در حضور غلظت های مختلف عصاره آبی عناب انجام شد.
یافته ها
بیشترین میزان ترکیبات فنولیک، مربوط به عناب قائن (3/4±1317 میلی‏گرم اسیدگالیک در هر گرم عصاره خشک) بود. نتایج حاصل از روش FRAP برای تعیین قدرت آنتی‏اکسیدانی عصاره های آبی میوه عناب نشان داد که عناب قائن، بیشترین خاصیت آنتی‏اکسیدانی را داشت (5/65±1/1390 میکرومول بر لیتر).
در روش DPPH که توانایی مهار یا خنثی سازی این رادیکال توسط عصاره های مورد نظر ارزیابی شد، عناب آریش یشترین توانایی (2/48 %) را نشان داد. بررسی نتایج رقت‏های مختلف گونه های عناب (mg/ml 5-25/0) بر همولیز گلبول‏های قرمز القاشده توسط ترکیب آزوبیس 2،2''-azobis (2-amidinopropane) dihydrochloride (AAPH) نشان داد که در یک روند وابسته به دوز در محدوده غلظتی معین، با افزایش غلظت عصاره آبی میوه عناب، میزان همولیز در گلبول‏های قرمز کاهش یافت، اما بین گونه های مختلف عناب از نظر آماری، تفاوت معنی‏داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
میوه عناب با سطح ترکیبات فنولیک و قدرت آنتی اکسیدانی بالا و با توانایی مهار همولیز گلبول‏های قرمز، می‏تواند نقش مهمی در تقویت سیستم های آنتی اکسیدانی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!