واکنش های حیاتی بذر بنه (Pistacia atlantica) به پیش تیمار بذر، خراش دهی و تیمارهای شیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تکثیر بنه از طریق کشت بذر انجام می شود، ولی وجود رکود مکانیکی و فیزیولوژیکی از عوامل بازدارنده جوانه زنی بذر در این گیاه هستند که به دنبال آن باعث کاهش درصد و سرعت جوانه زنی بذر می شود. در این پژوهش بذر های بنه در مرحله رسیدگی کامل در اواخر تابستان سال 1393 از مناطق کوهستانی شهرستان دهلران جمع آوری و پس از پوست گیری با قرار دادن در محلول هیپوکلریت سدیم (یک درصد کلر فعال) به مدت 15 تا 20 دقیقه ضدعفونی و بعد از آن سه مرتبه با آب شستشو شدند. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی در سه تکرار با چهار فاکتور شامل: خراش دهی در دو سطح (بدون خراش دهی و تیمار با اسید سولفوریک 98 درصد)، سرمادهی در سه سطح (بدون تیمار سرمایی، سرمادهی مرطوب در چهار درجه سانتی گراد و سرمادهی خشک در 20- درجه سانتی گراد)، نیترات پتاسیم در سه سطح (صفر، یک و دو درصد) و اسید جیبرلیک در دو سطح (صفر و 200 میلی گرم درلیتر) انجام شد. ارزیابی اولیه شاخص های حیاتی بذر مانند جوانه زنی و رشد اولیه گیاهچه ها نشان داد که کاربرد همزمان سه تیمار خراش دهی بذور با اسید سولفوریک 98 درصد، سرمادهی مرطوب و اسید جیبرلیک 200 پی پی ام، بیشترین تاثیر را در شکستن رکود بذر و به دنبال آن افزایش درصد و سرعت جوانه زنی بذور بنه و همچنین رشد اولیه گیاهچه ها دارند. همچنین نتایج حاصله، اثرات مثبت اسید جیبرلیک را در افزایش طول ساقه چه نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!