بررسی تاثیر برنامه ریزی فرایند حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برنامه ریزی حسابرسی مبنای اساسی و مهم در اجرای فرایند حسابرسی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه ریزی حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع می باشد، که اجزای تشکیل دهنده برنامه ریزی حسابرسی شامل برنامه ریزی فرایند حسابرسی، تدوین طرح کلی حسابرسی و مستندسازی فرایند حسابرسی به عنوان متغیر مستقل بوده و مدیریت کیفیت جامع به عنوان متغیر وابسته می باشد.
روش بررسی
داده ها بر اساس پرسشنامه دو بخشی که شامل برنامه ریزی فرایند حسابرسی تحت استاندارد شماره 300 و مدیریت کیفیت جامع به صورت طیف لیکرت پنج گزینه ای جمع آوری شدند. جامعه آماری این تحقیق بالغ بر 310 نفر از حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 172 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند که در نهایت 111 پرسشنامه قابل استفاده جمع آوری گردید.
یافته ها
این مطالعه نشان داد که برنامه ریزی فرایند حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر معنادار (004/0=p) و مستقیم (358/0=r)، تدوین طرح کلی حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر معنادار (001/0=p) و مستقیم (512/0=r) و مستندسازی فرایند حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر معنادار (001/0=p) و مستقیم (557/0=r) دارد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که متغیر های برنامه ریزی حسابرسی، تدوین طرح کلی حسابرسی و مستندسازی فرایند حسابرسی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر آماری معناداری دارد، به طوری که بیشترین تاثیر مربوط به متغیر مستندسازی فرایند حسابرسی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!