ارزیابی تبخیر از مخازن خورشیدی برای نیاز آبی گیاه ذرت دانه ای در جنوب شرق تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیستم آبیاری تراکمی،‏ از ایده های نوین در زمینه تامین آب شیرین است. اهمیت این ایده از لحاظ تامین آب شیرین در شرایط بحرانی،‏ استفاده از انرژی خورشیدی در تصفیه آب شور،‏ کاهش هزینه های تامین و انتقال آب و در نظر داشتن مسایل زیست محیطی در قالب کنترل آلودگی منابع آب شیرین موجود،‏ نشان دهنده لزوم مطالعات گسترده در این زمینه است. از آنجا که هدف نهایی یک سیستم آبیاری با هر نوع روش و عملیاتی،‏ تامین نیاز آبی گیاه است بنابراین ارزیابی میزان آب قابل تامین با هر سیستم آبیاری با نیاز آبی گیاه امری ضروری و معیاری جهت پذیرش یا نپذیرفتن سیستم پیشنهاد شده است. مخزن خورشیدی اصلی ترین جزء سیستم تراکمی است که نقش تامین آب شیرین را بر عهده دارد؛ لذا در این مطالعه پتانسیل تبخیر مخازن خورشیدی و نیاز آبی گیاه ذرت دانه ای در مراحل مختلف رشد مقایسه شد. نتایج حاکی از آن بود که میزان تبخیر از مخزن خورشیدی در تمامی دوره های رشد از نیاز آبی گیاه بیشتر است و در برخی مراحل رشد،‏ یک مترمربع از مخزن خورشیدی قادر به تامین نیاز آبی حدود سه مترمربع از گیاه ذرت دانه ای است. با توجه به کارآیی سیستم آبیاری تراکمی در کاربرد آب شور،‏ پتانسیل مخازن خورشیدی قابل توجه بوده است و لزوم مطالعات گسترده در زمینه ارتقاء پتانسیل تبخیری این مخازن را نمایان می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!