تحلیل حساسیت روش پردازش تصاویر در برآورد منحنی دانه بندی رسوبات سطحی بستر رودخانه نسبت به اندازه سطح رسوبی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اطلاعاتی که از منحنی دانه بندی ذرات بستر استخراج می شود،‏ کاربردهای فراوانی در زمینه مهندسی رودخانه مانند مدل سازی انتقال رسوبات،‏ تغییر وضعیت رسوبگ ذاری یا فرسایش بستر رودخانه و تغییرات ریخت شناسی رودخانه دارد. در این پژوهش در بازه معینی از مسیر رودخانه شلمان رود (واقع در استان گیلان) برای دستیابی به منحنی های دانه بندی رسوبات سطحی بستر به دو روش دانه بندی با الک و پردازش تصاویر،‏ در 25 نقطه معین واقع در راستای طولی بستر رودخانه،‏ ضمن تهیه تصاویر دیجیتالی از فراز رسوبات با استفاده از دوربین 10 مگاپیکسلی،‏ نمونه برداری سطحی از مصالح رسوبی انجام شد. برای سنجش حساسیت روش پردازش تصویر به اندازه سطح رسوبی مورد پردازش،‏ از دو قاب چوبی در ابعاد 40 در 40 سانتی متر و 70 در استفاده گردید. نتایج FHWA Hydraulic Toolbox 70 سانتی متر استفاده شد. همچنین برای پردازش تصاویر از نرم افزار 4.2 تحلیل های آماری انجام شده بین منحنی های حاصل از دو روش (آزمایشگاهی و نرم افزاری) نشان داد که روش پردازش تصاویر با استفاده از برنامه مذکور از دقت بسیار زیادی در برآورد منحنی دانه بندی ذرات رسوبی برخوردار است. همچنین این روش در حالتی که سطح مورد پردازش در تصاویر ورودی به نرم افزار،‏ کوچک تر انتخاب شود و ذرات به مرکز تصویر نزدیک تر باشد،‏ از دقت بیشتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!