اخلاق پزشکی و برنامه ریزی برای آموزش پروفیشنالیزم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امور پزشکی با طیف پیچیده ای از موضوعات و مفاهیم اخلاقی عجین می باشد ولی علیرغم ارتباط ذاتی مباحث پزشکی با موضوعات و مفاهیم پیچیده اخلاقی، شاغلین رشته های پزشکی، در این زمینه آموزش و مهارت کافی وکارآمد حرفه ای را کسب نمی کنند و لذا در عرصه واقعیات حرفه ای، با تردید و تزلزل در داوری اخلاقی، تصمیم گیری و سیاست گزاری روبرو می شوند که این نوشتار توجه به برنامه ریزی برای اصلاح آموزش پروفیشنالیزم را مد نظر دارد.
روش ها
برای انجام این مطالعه ای مروری و توصیفی، محتوای برنامه آموزش اخلاق پزشکی و توصیه های حرفه ای انجمن های تخصصی پزشکی، برنامه حاکمیت بالینی، منشورهای اخلاقی، مباحث و مطالب اخلاقی موجود در پایگاه های اطلاعات الکترونیکی، سایت وزارت بهداشت و درمان و... با استفاده از کلید واژه ها اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای، حاکمیت بالینی، حقوق بیمار، ایمنی بیمار، ارزش های بیمار، منشور اخلاقی بررسی گردید و سپس به تناسب این محتوا با کلیات برنامه ها، توصیه ها و پروتکل های آموزش اخلاق پزشکی در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و سازمان های جهانی توجه گردید.
یافته ها
کوریکولوم آموزش اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه ای موجود، به آموزش و مهارت موثری منجر نمی شود. ابهامات، عدم کفایت و جامعیت محتوای آموزشی، کاربردی بودن آموزش ها را تقلیل داده و در عملا این آموزش ها به توفیق مناسب برای استقرار ارزش های اخلاقی در عرصه پزشکی نمی انجامند.
بحث و نتیجه گیری
مباحث اخلاق پزشکی، همپوشانی محورهای اصلی اخلاق حرفه ای پزشکی با واقعیات اجتماعی و عمق و جوانب این مباحث در کوریکولوم های آموزشی لحاظ نشده و به نحو موثری آموزش داده نمی شود و لذا آموزش رایج اخلاق پزشکی، به علت تعارضات عدیده به صورت کارآمد و تاثیرگذار نیست که برای چاره جویی دور اندیشانه، تشکیل یک کارگروه جامع الاطراف پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!