ارتباط فرهنگ ایمنی با رضایت شغلی در کارکنان یکی از اسکله های جنوب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در بیشتر موارد، علت ریشه ای حوادث شغلی که در اثر رفتار نا ایمن رخ می دهد، فرهنگ ایمنی ضعیف است. از طرفی نهادینه نمودن فرهنگ ایمنی بدون توجه به رضایت شغلی افراد نیز محکوم به شکست خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط فرهنگ ایمنی با رضایت شغلی در کارکنان یکی از شرکتهای اسکله شهید رجایی بندرعباس انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که در سال 1395 بر روی 126 نفر از کارکنان یکی از شرکتهای اسکله شهید رجائی بندرعباس به روش سرشماری انجام شد. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه روا و پایا شده فرهنگ ایمنی و رضایت شغلی بود. تحلیل داده های حاصل با نرم افزار SPSS نسخه 19 از طریق ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 5% بررسی شد.
نتایج
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 58/37 (46/6SD= ) بود. بین فرهنگ ایمنی و رضایت شغلی ارتباط از نظر آماری معنادار بود (424/0=r و 001/0>p) . درابعاد مربوط به فرهنگ ایمنی، «آموزش و یادگیری» (419/0=r ، 001/0>p) و «مسئولیت پذیری» (410/0=r ، 001/0>p) بیشترین همبستگی را با رضایت شغلی داشتند. در ابعاد مربوط به رضایت شغلی «ماهیت شغل» بیشترین همبستگی را با فرهنگ ایمنی (636/0=r و 001/0>p ) داشت.
نتیجه گیری
مشارکت فعالانه و موثر رهبران در ایجاد انگیزه شغلی، نظارت حمایتی و مداوم سرپرستان، فراهم نمودن فرصت های ترفیع کارکنان، افزایش عادلانه حقوق و مزایا، تاکید بر حس مسئولیت پذیری کارکنان و برگزاری کلاس های آموزشی می تواند در افزایش رضایت شغلی و به تبع آن بهبود عملکرد و رفتار های ایمنی موثر واقع گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!