شناسایی مکان های ژنی کنترل کننده صفات فنولوژیکی در لوبیا (Phaseolus vulgaris L.)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این تحقیق تهیه نقشه پیوستگی و مکان یابی جایگاه های ژنی کنترل کننده صفات فنولوژیکی در لوبیا با استفاده از یک صد لاین اینبرد نو ترکیب حاصل از تلاقی رقم گلی و لاین AND1007 بود. نقشه پیوستگی با استفاده از 240 نشانگر SNP ایجاد شد که شامل هفده گروه پیوستگی متعلق به یازده کروموزوم لوبیا با پوشش حدود 520 سانتی مورگان از ژنوم و متوسط فاصله 16/2 سانتی مورگان بین نشانگرها بود. برای مکان یابی جایگاه های ژنی کنترل کننده صفات فنولوژیک، جمعیت اینبرد لاین نوترکیب در سال 1393 در مزرعه تحقیقاتی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه از نظر صفات روز تا گلدهی، روز تا رسیدگی و دوره پر شدن دانه مورد ارزیابی قرار گرفتند. شناسایی QTLهای مرتبط با این صفات با استفاده از روش مکان یابی فاصله ای مرکب انجام شد. در مجموع شش QTL برای سه صفت مطالعه شده مکان یابی شد. از این تعداد دو QTL برای صفت روز تا گلدهی روی کروموزوم Pv01، سه QTL برای صفت روز تا رسیدگی روی کروموزوم های Pv01 و Pv07 و یک QTL برای صفت دوره پرشدن دانه روی کروموزوم Pv02 مکان یابی شد. تفکیک متجاوز برای صفات مطالعه شده مشاهده شد، که نشان دهنده ترکیب آلل های والدین برای این صفات در برخی از لاین های اینبرد نوترکیب بود. نتایج این تحقیق نشان دهنده اهمیت کروموزوم Pv01 در کنترل صفات مهم فنولوژیکی در لوبیا بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1766430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!