تاثیر بیوپرایمینگ با تریکودرما و سودوموناس بر جوانه زنی و برخی شاخص های بیوشیمیایی بذرهای زوال یافته کتان (Linum usitatissimum L.) رقم نورمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زوال بذر به عنوان یک پدیده فیزیولوژیکی برگشت ناپذیر، تاثیر معنی داری بر کیفیت بذر می گذارد. افزایش بنیه بذور زوال یافته و حفظ آن با استفاده از روش هایی مانند پرایمینگ زیستی دارای اهمیت می باشد. به این منظور آزمایشی سه عاملی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهارتکرار بر روی یک رقم کتان ( رقم نورمن) در آزمایشگاه علوم و تکنولوژی بذر دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج در سال 94 اجرا شد. عامل اول شامل طول دوره انبارداری (31، 53، 93 و 130روز)، عامل دوم شرایط انبارداری شامل دو ترکیب رطوبتی- دمایی (دمای °C 15، محتوای رطوبت بذر 17 درصد (شرایط ملایم) و دمای °C 35، محتوای رطوبت بذر 9 درصد( شرایط سخت)) و عامل سوم پنج سطح پرایمینگ شامل پرایمینگ با جدایه های 36T و 40T قارچ Trichoderma harzianum و جدایه های CHA0 و (2)P.F باکتری Pseudomonas fluorescens، یک سطح بذور پرایم نشده (شاهد) بودند. تلقیح بذرها با سوسپانسیون باکتریایی و قارچی قبل یا بعد از بیرون آوردن از انبار انجام شد. طی دوره انبارداری از 30 تا 130 روز شاخص های جوانه زنی، گیاهچه ای و نیز فعالیت آنزیم پراکسیداز روندی کاهشی داشتند، در طی همین دوره نشت الکترولیت ها، محتوای قند محلول و محتوای مالون دی آلدهید بذر افزایش یافت. در دوره های انبارداری 31، 53 روز و در سطح شرایط ملایم، بیوپرایمینگ با40T، (2)P.F و CHA0 توانستند این شاخص ها را نسبت به بذور پرایم نشده افزایش دهند. در دوره های انبارداری 93 و 130 روز تیمار 40T جوانه زنی را نسبت به سایر تیمارها بهبود داد. بر مبنای نتایج آزمایش حاضر استفاده از تیمارهای زیستی در بهبود جوانه زنی و حفظ کیفیت نسبی بذرهای کتان طی انبارداری پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!