کانی شناسی و زمین شیمی عناصر جزئی و خاکی نادر کانسنگ های فریتی برهان، جنوب شرق مهاباد، شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

لایه ها و عدسی های بازماندی منطقه برهان (جنوب شرق مهاباد، شمال غرب ایران) دربردارنده حجم قابل ملاحظه ای کانسنگ های فریتی هستند که توسط سنگ های کربناته سازند روته به سن پرمین محصور شده اند. بررسی های سنگ نگاری نشان می دهند که این کانسنگ ها طبیعت چند چرخه ای و خاستگاه نابرجا داشته و تکامل آنها تا حد زیادی تحت تاثیر فرآیندهای دیر زاد و برونزاد تحت تاثیر قرار گرفته است. بررسی های کانی شناسی آشکار می کنند که هماتیت و گوتیت فازهای کانیایی اصلی این کانسنگ ها هستند که با فازهای فرعی نظیر کائولینیت، ایلیت، بوهمیت، روتیل، کلسیت، پیرولوسیت و کراندالیت همراهی می شوند. بر اساس مقادیر نیمه کمی کانی ها، فریت های مورد بررسی ترکیبی معادل کانسنگ آهن و کانسنگ آهن غنی از سیلیس دارند. بررسی های زمین شیمیایی پیشنهاد می کنند که توزیع بیشتر عناصر جزئی در کانسنگ ها توسط درجه جدایش Fe-Al کنترل شده است. مقادیر REEها در کانسنگ های فریتی دارای گستره 80/10 تا 07/145 ppm است. مقادیر La/Y، Eu/Eu* و Ce/Ce* در کانسنگ ها به ترتیب دارای گستره 42/10-00/1، 65/5-29/2 و 22/5-63/3 هستند. ترکیب نتایج کانی شناسی و زمین شیمیایی بدست آمده نشان می دهد که شرایط محیطی (اکسیدان- قلیایی) و کنترل کانیایی نقش مهمی در تثبیت و تحرک عناصر جزئی در کانسنگ های فریتی ایفا نموده اند. ضرایب همبستگی بین عناصر نشان می دهند که فازهای کانیایی فرعی نظیر رس ها، بوهمیت، پیرولوسیت، روتیل و کراندالیت میزبانان احتمالی REEها در کانسنگ ها هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
787 تا 800
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!