بررسی خطر دیابت نوع 2 در کارگران نوبتکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری دیابت یکی از با اهمیت ترین و پرعارضه ترین بیماری ها است که پیگیری و کنترل جدی را می طلبد. عوامل خطر غیر شغلی آن شناخته شده اند ولیکن عوامل خطر شغلی هنوز جای تحقیق دارند. هدف اصلی این مطالعه بررسی خطر دیابت نوع 2 در کارگران نوبتکار بود.
روش بررسی
در یک مطالعه کوهورت هیستوریکال از کارگران نوبتکار وشیفت ثابت صبح در کارخانجات مختلف ، 870 نفر جهت شرکت در مطالعه انتخاب شدند که از این تعداد 460 نفر در گروه نوبتکار و410 نفر در گروه شیفت ثابت صبح بودند. کلیه کارگران در طول مطالعه مورد پیگیری از جهت وضعیت سلامتی و بررسی از لحاظ قند خون ودیابت قرار داشتند. شرح حال ، معاینه و آزمایشات برایشان انجام شد. در این مطالعه از یک چک لیست استفاده گردید که اطلاعات وارد آن می شد. سپس اطلاعات در نرم افزار SPSS 16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و از تست کای- دو ، T-test ، Exact و خطر نسبی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده گردید (05/ 0 p<).
یافته ها
در بررسی و مقایسه میزان قند خون ناشتا و تست تحمل گلوکز این نتایج بدست آمد در گروه نوبت کار 16/12±31/89 و 36/6±66/125 میلی گرم در دسی لیتر و در گروه شیفت ثابت صبح 36/14±76/87 و 11/1±18/124 میلی گرم در دسی لیتر اختلاف معنی دار نبود( 92/0=P و95/0=P).
نتیجه گیری
نوبتکاری به شکل مذکور تاثیر چشمگیری در افزایش قند خون و ایجاد دیابت ندارد. ولیکن معاینات و آزمایشات سالانه جهت شناسایی زودرس بیماران و پیشگیری از ایجاد اختلالات توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!