سلامت روانی ورزشکاران نخبه ایرانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بهداشت روان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. ازآنجایی که جسم و روان به طور متقابل بر یکدیگر تاثیر می گذارند و سلامت این دو، سلامت عمومی انسان را در برمی گیرد؛ لذا شناخت تاثیرات دائمی این دو بر یکدیگر ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف توصیف سلامت روانی ورزشکاران نخبه ایران انجام شد.
مواد و روش ها
روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع پیمایشی است. ویژگی های مربوط به پنج عامل بزرگ شخصیت با استفاده از آزمون نئو(Neo-ac Questionnaire)، شش عامل هیجان خواهی با استفاده از آزمون زاکرمن(Zuckerman test to measure sensation seeking) و پنج عامل سلامت روانی با استفاده از آزمون سلامت عمومی(General Health Questionnaire-28) در 295 ورزشکار حاضر در اردوی سال 2013م در گروه های ملی بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد نمرات استاندارد روان رنجوری(50 درصد) بیشتر ورزشکاران نخبه، متوسط، اما نمرات استاندارد برون گرایی (97 درصد)، گشودگی(97 درصد)، توافق پذیری(87 درصد) و با وجدان بودن(60 درصد) بیشتر آن ها بالا بود. نمره هیجان خواهی بیشتر ورزشکاران، متوسط(70 درصد) ارزیابی شد. میانگین نمرات استاندارد ورزشکاران نخبه در هر چهار مقیاس سلامت روانی، متوسط و بهتر از آن بود(46 تا 78 درصد).
نتیجه گیری
از مجموع یافته های تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که وضعیت ورزشکاران نخبه ایرانی از نظر مولفه های هیجان خواهی و سلامت روانی مطلوب است، اما از نظر نمرات روان رنجوری، این ورزشکاران به آموزش نیازمندند. طراحی برنامه های آموزشی برای مولفه روان رنجوری ورزشکاران نخبه ضروری به نظر می رسد. همچنین، تعدیل شرایط تمرینی و آموزش مهارت های زندگی به بهتر شدن نمره روان رنجوری آنان کمک خواهد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!