بررسی استفاده از روش دات-الیزای سه گانه برای تشخیص هم زمان نئوسپورا کانینوم، BVD و IBR

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سه عامل بیماری زای نئوسپورا کانینوم (Neospora caninum)، رینوتراکئیت گاوی (IBR) و اسهال ویروسی گاوی (BVD)، از مهم ترین عوامل عفونی بروز سقط جنین در گاو در جهان هستند. جهت تشخیص این عفونت ها از روش الیزا استفاده می شود. هدف از این مطالعه طراحی تست تشخیصی بود که قادر به شناسایی راحت و هم زمان این عوامل عفونی باشد. بدین منظور نمونه های سرم از 184 گاو با سابقه سقط در یک سال گذشته در مناطق شمال فارس جمع آوری گردید سپس نمونه ها با استفاده از کیت های تجاری الیزا و روش الیزای نقطه ای چندگانه ارزیابی گردید. نتایج بدست آمده از کیت تجاری نشان داد که میزان موارد مثبت برای سه عامل عفونی مورد مطالعه به ترتیب 32 درصد برای نئوسپورا کانینوم، 98.2 درصد برای IBR و 64.1 درصد برای BVDV می باشد در حالی که نتایج مثبت با استفاده از روش الیزای نقطه ای برای همین سه مورد به ترتیب 29.3 درصد، 93.5 درصد و 79.3 درصد است. با استفاده از روش آماری کاپا توافق این دو روش برای تک یاخته نئوسپورا کانینوم، ویروس IBR و ویروس BVDV در حد مناسب تا خیلی خوب ارزیابی گردید. همچنین نتایج آماری مک نمار نشان داد که بین دو روش برای هیچ کدام از عوامل مورد نظر در این پژوهش تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شد که کیت الیزای نقطه ای چندگانه، می تواند به عنوان روشی ساده و مقرون به صرفه جهت تشخیص هم زمان سه عامل مهم سقط در گاو مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه گامی نخست در طراحی یک کیت چندگانه برای تشخیص عوامل عفونتی سقط در گاو برای اولین بار در جهان می باشد و می تواند در آینده با انجام مطالعات تکمیلی به عنوان یک کیت تجاری معرفی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!