ارتباط ژن های حدت استافیلوکوکوس اورئوس با شمارش سلول های بدنی در ورم پستان های بالینی و تحت بالینی در استان البرز در فروردین تا شهریور 1393

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی حضور برخی ژن های مهم در ارتباط با حدت در باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از موارد ورم پستان بالینی و تحت بالینی و بررسی ارتباط این ژن ها با میزان (Somatic Cell Count (SCC یا شمارش سلول های بدنی به عنوان یک شاخص التهابی در بافت پستان بود. برای این منظور حضور شش ژن مهم حدت hla ،agrIII ،SpaA ،coa ،clfA و hlb به ترتیب مربوط به عامل توده ای کننده، کواگولاز، ناحیه X کدکننده پروتئین A، ژن تنظیم کننده فرعی، همولیزین A و همولیزین B، با استفاده از روش PCR بررسی شد. میزان فراوانی این ژن ها تعیین شد و با میزان SCC مقایسه شد. بعد از آنالیز ارتباط معنی دار بین ژن های حدت و افزایش SCC مشاهده شد (05/0 ≥ p). طبق نتایج، شش پروفایل مربوط به ورم پستان های بالینی بود و تمامی این شش پروفایل مربوط به ورم پستان بالینی، به غیر از یک پروفایل، به صورت انحصاری در محدوده SCC بیش از 5،000،000 قرار داشتند. این موضوع حاکی از این امر است که افزایش حضور ژن های حدت باعث افزایش قدرت بیماری زایی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و موجب تغییر ورم پستان ازحالت تحت بالینی به بالینی می گردد. همچنین این موضوع حاکی از این امر است که هر چقدر سهم حضور ژن های حدت در باکتری بیشتر باشد، حدت باکتری افزایش یافته و با ایجاد تخریب و التهاب بیشتر در بافت پستان باعث افزایش SCC در شیر می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!