تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهدافاختلالات خواندن یکی از مشکلات عصب-شناختی است که سبب بروز مشکلات تحصیلی، روان شناختی برای دانش آموزان مبتلا می شود. یکی از تکنیک های درمانی در حوزه اختلال یادگیری ویژه خواندن جهت نرمال سازی امواج مغزی این کودکان، روش نوروفیدبک است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است.
مواد و روش هامطالعه حاضر به روش نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 36 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری نوع خواندن انتخاب که به دو گروه همتای 18 نفره ی (سن، جنس، هوش بهر) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از آزمون های نما و حافظه فعال وکسلر استفاده شد. دانش آموزان گروه مداخله در کنار آموزش تحصیلی که جزء کارهای روتین مراکز اختلالات بود، 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در بازه ی زمانی 40 دقیقه ای به صورت 4 جلسه در هفته دریافت کردند. گروه کنترل نیز علاوه بر روش آموزش تحصیلی کودکان نارساخوان، 20 جلسه 40 دقیقه ای که به صورت چهار روز در هفته انجام شد، آموزش نوروفیدبک غیرواقعی را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره (حافظه فعال) و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (عملکرد خواندن) استفاده شد.
یافته هانتایج نشان داد برنامه آموزش نوروفیدبک سبب ارتقاء حافظه فعال (0001/0>p) و تمامی مولفه های عملکرد خواندن (0001/0>p) به جز مولفه آزمون نشانه های مقوله (05/0نتیجه گیریبنابراین استفاده از این روش در درمان افراد مبتلا به اختلال خواندن در کنار سایر روش های درمانی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!